Ga jij je in 2018 met een product of dienst op ouderen richten? Of heb je plannen om iets nieuws te ontwikkelen? Wij van Bureauvijftig houden de markt natuurlijk goed in de gaten en zien 11 (opvallende) ouderentrends die jij zeker in de gaten moet houden.
1. Ouder, rijker en vitaler.
Het gaat goed met onze ouderen. Ze leven steeds langer, in een steeds betere gezondheid. Volgens de laatste CBS-berekeningen hebben vrouwen op 65-jarige leeftijd nog een levensverwachting van ruim 21 jaar, mannen van bijna 19 jaar. Ook de levensverwachting zonder lichamelijke gebreken is toegenomen.
Op meer vlakken gaat het ouderen goed: ze wonen vaker en langer zelfstandig, ze hebben vaker dan vroeger een koopwoning, vaak vrij van hypotheek. En met een gemiddeld spaartegoed van 138.000 euro behoorlijk wat te besteden.
Daarnaast zijn ze sportiever. Een op de zes 65- tot 75-jarigen heeft tegenwoordig een abonnement op een sportschool, zwembad, of andere sportaanbieder. Gezond leven en goed eten lijkt het nieuwe credo.
2. Serieuze aandacht voor de oudere doelgroep.
We lijken het eindelijk te gaan zien; ouderen zijn een kansrijke en interessante doelgroep om ons op te richten. We stellen niet meer alleen de vraag ‘of’ en ‘hoe’, maar ook ‘wat’ we gaan doen voor of met de doelgroep. Ouderen op de catwalk, merken/bedrijven die concluderen dat ze zich op de verkeerde doelgroep richten, jonge mensen die startups voor ouderen beginnen. Het hek is van de dam. En dat kunnen wij alleen maar toejuichen.
3. Social, social, social.
Ouderen niet online? Die aanname kan definitief in de prullenbak. 50% van de ouderen kan geen dag zonder internet. Gemiddeld 1,7 uur per dag brengen ze door op de socials, 72% zit inmiddels op Facebook en gemiddeld zijn ze zelfs actief op 3,2 sociale netwerken. Dé Inhaalslag is gemaakt. Op pc en tablet, maar ook mobiel. Niet alleen bij de vijftigers, ook bij 65-plussers is de smartphone penetratie fors toegenomen. Oma zit dus op Facebook en is aan het appen geslagen.
4. Multi- en crossmediale nieuwe platformen.
De tijd dat ouderen alleen kranten lazen en overdag TV keken ligt echt achter ons, of dat ze trouw zouden blijven aan één mediumtype. Natuurlijk, het zijn vaak nog meer traditionele mediagebruikers dan jongeren, maar de ontdekkingsreis is ingezet. Met als resultaat nieuwe online titels als Mannenzaken, Paradijsvogels, Classylife, Saar, LFTD. Maar ook meer aandacht voor andere TV zenders, tijdschriften, online nieuwsdiensten etc.
5. Gedwongen/vrijwillig langer werken.
De waarde van oudere werknemers wordt weer gezien. Ouder winkelpersoneel is gewilder vanwege hun kennis en aandacht. Goed nieuws dus voor wie wil blijven werken. In 2017 werkten zo’n 220.000 ouderen na hun pensioen door. In de afgelopen 10 jaar groeide die groep van 6% naar 12% van het totaal aantal ouderen. Langer doorwerken is vaak een privilege, voor anderen wordt het de komende jaren een noodzaak. Onderzoekers zien dat steeds meer ouderen moeten blijven werken om financieel rond te komen. Versobering van pensioenen noemt men als belangrijkste oorzaak. Krijgen we Amerikaanse taferelen?
6. Veilig en zorgeloos thuis wonen.
Langer thuis wonen is jaren als ideaal gepropageerd en een grote wens van veel ouderen. Maar het alleen wonen heeft keerzijden. Eenzaamheid is er eentje, maar ook onveiligheid. 40% van de alleenwonende ouderen voelt zich regelmatig onveilig, juist ook thuis. Het aantal valincidenten met nare gevolgen neemt toe. De eerste hulp van ziekenhuizen wordt overspoeld. Oplossingen worden naarstig gezocht. Preventie lijkt geen boodschap waar ouderen ontvankelijk voor zijn en er zijn miljoenen euro’s (tevergeefs) geïnvesteerd in allerhande technologie, waar (nog) geen vraag naar is. De vraag is nu: “Wie brengt de doorbraak?”
7. Stagnatie op de woningmarkt.
Ouderen doen er steeds langer over om weg te gaan uit hun huidige woning. Ze remmen de doorstroom. Daarmee stagneert de woningmarkt. Vaak omdat ze simpelweg niet weten waar ze heen moeten. Veel ouderen geven aan dat er, ondanks de seniorencomplexen die de afgelopen jaren werden gebouwd, geen passend aanbod voor hen is. De lage maandlasten die ze nu hebben spelen daarbij vermoedelijk een rol. Gemiddeld tussen 500 en 750 euro per maand is minder dan een nieuw huurappartement. ‘Aging in place’, oud worden in het eigen huis, biedt overigens wel een vruchtbare bodem voor allerhande initiatieven om huis en grond ‘op te eten’.
8. Seksuele revolutie onder ouderen.
Komt de vrije seksuele moraal uit de sixties en seventies terug? De GGD’s luidden een aantal jaar geleden al de noodklok voor SOA’s onder ouderen. Feit is dat steeds meer ouderen alleen zijn en op zoek zijn naar intiem contact. En niet altijd voor een vaste relatie. Van alle gescheiden mannen bijvoorbeeld, is 1 op de 3 boven de 50. Het stuwt de groei van datingsites. Die zelf met allerlei varianten gaan komen specifiek voor ouderen. Goed nieuws: men blijkt (seksueel) actief tot op hoge leeftijd, wat wel leidt tot discussies over ‘seks in het verpleeghuis’.
9. Betalen voor kwaliteit van leven.
Nu de babyboomers ouder worden zullen ze doen wat ze al jaren zeggen: zelf het heft in handen nemen. Gekscherend wordt weleens gezegd dat deze doelgroep met een briefje van Google naar de huisarts gaat. Zelfuitzoekers bij uitstek. In dat verlengde organiseren zij voor hun ouders en steeds vaker ook voor zichzelf, aanvullende dienstverlening om kwaliteit van leven goed te houden. Ondernemers als Seniorservice, Mantelaar, Dinst, Saaraanhuis en vele anderen. spelen daar al slim op in.
10. Meergeneratiereizen.
De pater familias die zijn hele gezin mee neemt op safari naar Afrika. Dat leek iets voor de happy few, maar het komt steeds vaker voor. 3-generatie-vakanties noemen we die, of meergeneratiereizen als niet iedereen mee gaat. De nieuwste trend: je ouders meenemen op vakantie – ‘cross generational travel’.
11. Nooit meer eenzaam?
Eenzaamheid is een grote maatschappelijke opgave. Van de 65- tot 74-jarigen is 63% enigszins en 5% sterk eenzaam. Deze cijfers stijgen bij 75-plussers naar respectievelijk 66% en 7%. De afgelopen jaren is het aantal initiatieven om eenzaamheid te voorkomen of bestrijden exponentieel toegenomen. Van stichtingen als Met je hart en Gouden Dagen, tot start-ups als Klup en MaakeenPraatje. De trend: peer to peer. Ouderen helpen elkaar of worden aan elkaar verbonden. En dat biedt een lonkend perspectief: eenzaamheid de wereld uit.
Heb je de 20 ouderentrends van 2020 al gelezen? Lees ze hier!
Meer weten over deze doelgroep, de ouderentrends? Of kansen (beter) benutten? Neem contact met ons op!