Ouderen zijn nog steeds grotere vleeseters dan jongere generaties. De gewoonte van een oer-Hollands AVG-tje (aardappels, vlees of vis, groente) zit er van kinds af aan in. Vroeger werd dit zelfs door de overheid aangemoedigd. Uit onze onderzoeken weten we dat 65-plussers tegenwoordig gemiddeld slechts één keer per twee weken vegetarisch eten. Terwijl twintigers 2 à 3 dagen per week een maaltijd zonder vlees of vis op tafel zetten.
Toch zien we de laatste jaren dat ouderen steeds vaker experimenteren met vegetarische recepten. Sommigen dankzij een extra zetje van hun kleinkinderen, maar ook door de maatschappelijke aandacht voor vegetarisch eten. Bovendien zijn er steeds meer smakelijke alternatieven.
Gezond en fit ouder worden
Een andere belangrijke drijfveer voor het kiezen voor een ‘vleesvrije maaltijd’ is bewuster willen leven. Een gezondere levensstijl. Dit lijkt mede door de pandemie versterkt te zijn.
Uit verschillende onderzoeken in ons Nationale 50Plus Panel leerden we onder andere dat men zich bewuster is geworden van de eigen gezondheid. Ofwel: men realiseert zich dat gezond en fit oud(er) worden voor een groot deel eigen verantwoordelijkheid is.
Volgens 30% van de 50-plussers kan eten bijdragen aan een betere gezondheid. Daarnaast is er meer aandacht voor lichaamsbeweging. Het aantal 50-plussers dat meer en fanatieker is gaan sporten, is in de afgelopen twee jaar flink gestegen. Zo’n 20% van de 60-plussers geeft aan bewust nieuwe dingen te proberen op het gebied van voeding, beweging en een gezondere levensstijl.
Het bepalende moment om bewuster te leven
Wat is dan het bepalende moment (of misschien wel momenten) waarop we bewuster gaan leven? Uit onze onderzoeken blijkt dat men zich bewust wordt van de eigen sterfelijkheid zodra men grootouder wordt. Gelijktijdig komt het besef: ‘ik wil alles van mijn kleinkinderen meemaken, dus moet ik gezonder gaan leven.’ Daarnaast is pensionering een typisch moment om serieuzer en bewuster naar de eigen levensstijl te kijken. Zo geeft ruim de helft van de gepensioneerden aan bewust meer tijd te nemen voor en aandacht te geven aan gezond eten. Bij vrouwen en bij ouderen uit de stille generatie ligt dit zelfs nog iets hoger: bijna 6 op de 10 mensen is op de gezonde tour.
Onherkenbare gemiste kans
Toch liggen er nog genoeg kansen. Zeker als je weet dat 75% van de 50-plussers zich niet herkent in of aangetrokken voelt tot reclames of commerciële uitingen. Een gemiste kans. Zeker voor organisaties of merken die zich richten op bewuster leven, eten en bewegen.
We gaan graag met je op zoek naar het bepalende inzicht dat deze 7 miljoen 50-plus consumenten wél kan verleiden. Tabellensets doorspitten. Onze panelleden bevragen. Net zo lang tot we precies weten waar jouw doelgroep behoefte aan heeft.
Aan de slag voor én met ouderen?
Heb jij al zin om aan de slag te gaan? Wij wel! Neem gerust contact met ons op, we praten je graag bij over deze kansrijke doelgroep.