4 tips om ouderen mee te krijgen
met nieuwe (digitale) technologie

Laten we voordat we die vraag proberen te beantwoorden, eerst twee hardnekkige aannames de wereld uit helpen: dat ouderen niet van nieuwe technologie houden en dat ze niet online zijn. 

Ouderen zijn juist dol op nieuwe technologieën. Zij waren het immers die de afgelopen decennia van de bandrecorder, via de lp bij de cassette en de cd uitkwamen, flirtten met de Minidisc en CDi zagen floppen. En ze zijn inmiddels en masse online. Zelfs op sociale media. De grootste uitdaging is niet om ze er te krijgen, maar om ervoor te zorgen dat ze (bij)blijven en voldoende vaardigheden ontwikkelen.

Goed, dat is gezegd.

Als ouderen open staan voor nieuwe technologieën en online zijn, waarom gaat het meekrijgen met nieuwe innovatieve digitale oplossingen en technologieën dan niet gewoon vanzelf? Het lukt veel ontwikkelaars maar niet om die oudere doelgroep mee te krijgen.

De simpele verklaring: de meeste van die diensten en producten zijn niet ontwikkeld met ouderen in het achterhoofd, of ontwikkeld met aannames over ouderen die niet blijken te kloppen. Bovendien denken ouderen zelf zelden actief mee in het ontwikkelproces. Ouderen laten meedenken en ontwikkelen is vaak de belangrijkste stap op weg naar succes. 

Maar met alleen mee laten denken kom je er vermoedelijk niet. Ik geef je vier technieken die ook jij kunt toepassen om succesvoller te zijn. Met een voorbeeld uit de praktijk.

1. Verleiden: om stap voor stap bij te leren

Iets wat je niet kent of eigenlijk niet nodig denkt te hebben, ga je ook niet zo snel gebruiken. Tenzij je ertoe wordt verleid. Een aloude tactiek, die ook hier goed werkt. Een aantal jaren geleden was er een startup genaamd Familielinq. Het concept: een digitaal fotolijstje voor ouderen waar (klein)kinderen van afstand foto’s naartoe sturen. Bij een nieuwe foto gaf het lijstje door een twitterend vogeltje een melding. Klikken op het vogeltje liet direct de nieuwe foto zien, met eventueel een begeleidend tekstje. De oma van mijn vrouw had er eentje. Ze wilde wel meedoen als testpersoon. De iPad die zij eerder had gekregen had ze nooit onder de knie gekregen. E-mail was voor haar abracadabra. En hulp daarbij wilde ze niet. Al na een paar dagen raakte ze erg gehecht aan het vogeltje en de lieve berichtjes bij de foto’s die wij haar allemaal stuurden. Zo was ze overal een beetje bij. Op een zeker moment vroeg ze mij of ze geen berichtjes terug kon sturen. De verleiding van het vogeltje bracht haar tot de wens om toch een vorm van e-mail te leren. 

2. Functioneel maken: zorg dat jouw technologie van toegevoegde waarde is

Een andere manier is het écht functioneel maken van de technologie. Iets wat in jouw ogen niets toevoegt ga je ook niet gebruiken. Videobellen is daar een mooi voorbeeld van. Veel ouderen wilden daar de afgelopen jaren (nog) niet echt aan. ‘Gewoon’ bellen was voor hen prima. Tot Corona. Want als je elkaar niet fysiek kunt zien, dan is videobellen natuurlijk een geweldige uitkomst. Functioneel dus. En dan wél een aantrekkelijk alternatief voor ‘gewoon’ bellen.

3. De échte voordelen helder krijgen

Om het rijbewijs te verlengen moet je als 75-jarige een medische verklaring aanvragen. Dat kan analoog via de huisarts, maar inmiddels ook digitaal. Toch liep dat laatste niet echt ‘storm’. Met als gevolg oplopende wachttijden bij huisartsen, met hinder voor andere doelgroepen. Kortom: de uitdaging was om zoveel mogelijk ouderen tot een digitale aanvraag over te halen. De eerste ingeving: we moeten het zo makkelijk mogelijk maken. Meer uitleggen bijv. Totdat we met ouderen zelf in gesprek gingen. Wat bleek? Het argument dat een digitale aanvraag 3 weken eerder garantie geeft over het behoud van het rijbewijs is ijzersterk. Want belangrijker dan iedere digitale hobbel is het behoud van vrijheid en mobiliteit die het rijbewijs biedt. Dat was hier het échte voordeel van digitaal aanvragen.

4. Anders framen: focus op wat wél kan

Veel technologie die bedoeld is voor ouderen wordt bewust versimpeld. Soms is dat ook nodig omdat men het anders niet begrijpt of fysiek kan gebruiken. Toch is er een maar. Uiteindelijk wil niemand graag een product hebben dat er versimpeld uitziet of de indruk wekt dat je iets niet (meer) kunt. Hoe goed deze producten er ook uitzien. Een product anders framen kan dan helpen. Door bijv. een eenvoudiger telefoontoestel als nostalgisch design terug op de markt te brengen. En niet als gebruiksvriendelijke seniorentelefoon.

Klaar voor de volgende stap om ouderen te bereiken?

Aan de slag om met jouw (nieuwe) technologie of innovatie ouderen te bereiken? Of wil je eerst beter weten hoe zij jouw product of dienst ervaren? We doen regelmatig onderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief, in ons Vriendenpanel van Bureauvijftig en ons Nationale 50Plus Panel. We praten graag met je over de mogelijkheden, neem gerust contact met ons op!

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider in de 50-plusmarkt

Full service: insights, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel en het Vriendenpanel van Bureauvijftig

Scroll naar top
Scroll naar top