Deze maand stond er een interessante ‘lezersvraag’ in het magazine van NRC, Het Blad. Een 63-jarige NRC-lezeres startte een dialoog dat wij ook regelmatig hebben met onze klanten: hoe spreken we ‘de doelgroep’ aan? Gebruiken we u of je? Mogen we wel of geen senior zeggen? Enerzijds zegt deze lezeres dat zij het vindt getuigen van een goede opvoeding als zij door anderen met ‘u’ wordt gesproken. Ze schreef het echter erg pijnlijk te vinden toen zij door een jongere dame (ze moeten ergens tussen de 45 en 50 zijn geweest) in haar yogaklas te worden aangesproken met ‘u’. “Je hoeft tegen mij geen ‘u’ te zeggen, hoor!” Ze realiseerde zich ineens dat ze eigenlijk misschien wel ‘oud’ is, of lijkt. Kortom: ‘u’ zeggen kan ook beledigend zijn is haar stelling.
De redactie van het magazine laat drie generaties aan het woord. Lees hier vooral hun reacties op de stelling! De 86-jarige Merel (Stille Generatie) is duidelijk: tutoyeren of vousvoyeren is een kwestie van plaats, van toon, van tijd en van humeur. Deze mevrouw vindt het zelfs wel gezellig als ze door de monteur in de garage wordt aangesproken met ‘meid’. De 47-jarige Martine (Generatie X) is überhaupt van mening dat we met zijn allen te amicaal zijn. Zij stelt: “Wat zou het fijn zijn als banken en anderen instanties eens zouden stoppen met het amicale ‘ge-jij’!”. De 35-jarige Lotfi (millennial) is duidelijk: volgens hem schuift de mentale grens van ‘oud worden of zijn’ flink op nu de levensverwachting én het aantal ouderen groeit.
We willen wel oud worden, maar niet oud zijn. We willen met respect worden aangesproken. Gewaardeerd worden om onze ervaring en dat wat we meebrengen. Dat zit hem zeker niet alleen in de aanspreekvorm ‘u’ of ‘je’. Daarom adviseren wij om goed te kijken naar wat past bij jouw (of uw) organisatie, en vooral ook naar de relatie met de doelgroep. Daarnaast moet je bepalen in welke context je gaat communiceren en met welke boodschap?
Is daar een eenduidig antwoord op hoe je jouw doelgroep aanspreekt? Helaas niet. Of eigenlijk, gelukkig niet. We willen immers dat de doelgroep zich aangesproken en gezien voelt, zonder daarbij het gevoel te krijgen dat hij of zij oud(er) is. Zonder te amicaal te zijn. Kortom: maak bewuste keuzes. Die keuzes maak je het beste door precies te weten wat jouw klant van jouw merk of organisatie verwacht. Probeer dit te achterhalen! Vraag het ze bijvoorbeeld in een kwantitatief onderzoek in ons Nationale 50Plus Panel of peil hen middels kwalitatief onderzoek in Het Vriendenpanel van Bureauvijftig. Praat niet over, maar met jouw doelgroep. Zeker als het over dit soort gevoeligheden gaat.
Verder lezen over hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken? Lees hier onze blogs.