Bij Bureauvijftig ontdekken we nog iedere dag wat we zijn. Reclamemakers, marketeers, strategieconsultants of onderzoekers. Eigenlijk zijn we het allemaal.
Onze rol verschilt per opdrachtgever, maar de diepgewortelde kennis van de 50-plus doelgroep is altijd de basis. Juist het zijn van een kameleon maakt dat we van toegevoegde waarde zijn voor onze klanten. Toch gaat ons hart sneller kloppen van marketing. Het (her)positioneren van merken zodat de oudere consument zich óók herkent, daar gaan we van ‘aan’.
Met veel interesse heb ik dan ook het PIM Trendrapport 2021 gelezen. Het is ieder jaar weer een waardevol document, met een mooie beschouwing van de wereld van merken en marketing. Dit jaar met een focus op de vermenselijking van merken. Zeg maar, de zoektocht naar verbinding met consumenten en het creëren van vertrouwen in merken. Dit sluit naadloos aan bij wat wij zien in onze onderzoeken in het Nationale 50Plus Panel. Daarom een aantal zaken die gedeeld moeten worden, omdat ze relevant zijn voor jou als brand-, marketing- of communicatiemanager als het gaat om het écht begrijpen en bereiken van vijftigplussers.
Aandacht en bewust kiezen
Op dit moment leven we in een tijd waarin er meer content (in welke vorm dan ook) wordt geproduceerd en gedeeld dan ooit tevoren. Meer dan ons menselijke brein kan verwerken. Kortom: de strijd om aandacht is enorm.
Met name jonge 50-plussers (generatie X en de jonge babyboomer) zijn net zo ‘prikkelverslaafd’ als millennials. Ook zij zijn meer en meer ‘always on’. De tegenbeweging is beseffen dat aandacht en tijd schaars zijn, iets dat vijftigplussers van nature al doen. Zij zijn beter in staat om zorgvuldiger en selectiever met tijd om te gaan. Zeker als men grootouder is; het besef van sterfelijkheid wordt dan nog groter. Dus als zij bewust kiezen voor jouw merk, evenement of tv-programma is dit (vaak) een bewuste keuze. Ze kiezen bewust om aandacht te geven aan jou en niet aan een ander.
Kwaliteit en nostalgie
Een ander thema dat wordt beschreven in het PIM Trendrapport is ‘kwaliteit’. Wat wij al langer weten uit onze onderzoeken is dat vijftigplussers geen genoegen nemen met mooie marketingverhalen en de daarbijbehorende ‘alles is geweldig’-beelden in reclames of foto’s in advertenties.
“Merken mogen imperfect zijn. Echte mensen maken ook fouten. Sterker nog, mensen die soms een blunder of een vergissing maken, komen benaderbaar en sympathiek over”
Zo schrijven de auteurs. Helemaal spot-on. Zeker als je de 50-plus consument dichter bij jouw merk wilt halen. Ofwel: zorg voor WYSIWYG (What You See Is What You Get). Creëer voor jouw klant een eenvoudig en duidelijk aanbod. Geen poeha, onnodige extraatjes en tierelantijntjes. Laat het achterwege, dat gaat de oudere consument helpen bij het beoordelen van de kwaliteit van jouw product.
Wij roepen het al jaren: benut de kracht van nostalgie bij het bereiken van vijftigplussers. Het biedt een stuk zekerheid, zeker nu de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, onzekerheden en angst rondom corona, groot zijn. Een hang naar het verleden geeft een vorm van rust en vertrouwen. Betekent dit dat je alleen maar moet blijven hangen in ‘tradities en de romantiek van toen’? Nee, absoluut niet, het mag allemaal in nieuwe, moderne vormen. Zolang het duidelijk is dat er een oprechte link naar het verleden is.
Heb je het PIM Trendrapport ook gelezen? Benieuwd welke relevante haakjes jij ziet om actief aan de slag te gaan in het bereiken van de 50-plus consument voor jouw merk.
Laat je het weten? Mail mij gerust!
Meer lezen over trends op het gebied van vijftigplus- en ouderenmarketing? Check deze blogs.
Liever verder luisteren? Klik hier voor onze podcasts over onder andere doelgroepsegmentatie.