Afgelopen december ontvingen we in het kader van onze ‘prangende vragen’-actie de volgende vraag met betrekking tot het aankoopgedrag van 50-plussers: “Hoeveel procent van de ouderen overlegt bij een belangrijke aanschaf met hun kinderen?”
Er is al veel onderzoek gedaan naar consumentengedrag en de diverse factoren die ons koopgedrag zouden kunnen beïnvloeden. Factoren als geslacht, inkomen en gezinssamenstelling kunnen deels onze behoeften en wensen voor producten bepalen. Maar door welke factoren laten 50-plussers hun koopgedrag beïnvloeden? Spelen kinderen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de aanschaf van bepaalde producten of hebben ze in de meeste gevallen helemaal geen behoefte aan het advies van hun kroost?
Binnen Bureauvijftig hebben wij het wel eens over het ‘schoonzooneffect’. Hierbij doelen wij op de 50-plusser die advies vraagt aan de familie over de aanschaf van (dure) vaak technische producten waarvan zij zelf geen verstand hebben. Maar hoeveel procent van de ouderen doet dit daadwerkelijk, en bij welke producten vragen zij advies? We zochten het uit en vroegen het de leden van het Nationale 50-plus panel (i.s.m. Ruigrok Netpanel).
In totaal gaven 461 50-plussers antwoord op de vraag: “Met wie overlegt u meestal voordat u een grote aankoop gaat doen?”. De overgrote meerderheid (69%) van de respondenten gaf aan met de partner te overleggen alvorens een grote aankoop te doen. Hierbij valt op dat mannen de aanschaf van een product vaker kortsluiten met hun partner dan vrouwen. De 50-plusser wint ook regelmatig advies in bij vrienden (11%) en de kinderen (13%). De vrouwen in ons panel plegen echter vaker overleg met de kids dan onze mannelijke panelleden.
We legden onze respondenten tevens een lijst producten voor met de vraag over de aanschaf van welk product zij advies zouden vragen aan hun kinderen. Bij de aankoop van de meeste kwam echter naar voren dat ouderen vaker géén advies vragen, dan wel. Vooral over producten als voeding en kleding beslissen ouderen liever zelf. Ook bij de aanschaf van bijvoorbeeld een televisie, mobiele telefoon, of een hypotheek, laten ouderen zich minder vaak adviseren door hun kroost. Alleen bij de aankoop van een computer gaf de meerderheid (42%) van de 50-plussers aan informatie bij de kinderen in te winnen voordat men overgaat tot kopen.