fbpx

Reisgedrag 50+: De paden op, de lanen in…

Nog even en dan is het zo ver: de kerststol is straks op, de hectiek van de feestdagen ligt achter je en je hebt je hoofd weer vrij voor gedachten aan zonnige stranden en fietstochten door Franse dorpjes. Veel mensen kiezen juist de dagen na Kerst om vakantieplannen te maken. Jaarlijks worden er in totaal ruim 36 miljoen vakanties geboekt, waarvan ruim een derde door 55-plussers. Grappig detail: meer dan 1 op de 3 beslist pas een week voor vertrek waar de reis heen gaat! Logisch ook wel: ze gaan immers vaker op vakantie – gemiddeld zo’n 3x per jaar. En dan liefst in het voor- en najaar. 

Babyboomers zijn vermogend

We weten al wat langer dat Babyboomers (65-80 jaar) de grootste en rijkste generatie vormen. Zij hebben ruim 80% van al het vermogen in hun bezit. En hoewel ze hun centen zeker niet lichtvaardig over de balk smijten, geeft deze generatie graag geld uit aan vakantie. Voor de 65-plussers was dat in 2022 – aldus een onderzoek van ABN Amro – maar liefst 4,63 miljard euro. En ook de generatie X (55-64 jaar) – soms ook wel ‘generatie nix’ genoemd – blijft niet achter. De verwachting is dat hun vakantie-uitgaven tot 2027 zullen stijgen van 2,7 miljard naar 5,61 miljard euro. 

50-plussers reizen graag over de grens

Het zal vast niet alleen maar aan het weer liggen. Feit is dat een grote meerderheid van alle 55-64 jarigen het liefst naar het buitenland op vakantie gaat. Dat geldt in iets mindere mate ook voor de 65-plussers. Slechts een derde van hen blijft liever in eigen land. De Babyboomer is vaker geneigd ook buiten de grenzen van Europa te kijken. Waarbij opvalt dat dat voor hoger opgeleiden in sterkere mate geldt dan voor lager opgeleiden. Zo is bijvoorbeeld Noord-Amerika een populaire bestemming. Redenen om niet (ver) te willen reizen, zijn vaak gelinkt aan gezondheid en financiën. 65-plussers nemen bovendien de tijd: ruim een derde gaat zestien dagen of langer op reis. 

Zorgeloos op vakantie

Als je op vakantie bent, wil je je graag vrij voelen. Ouderen zitten dus liever niet vast aan een overvol programma. Dat is ook de reden dat ze niet zo snel zullen kiezen voor een groepsreis. Tenzij er enige flexibiliteit in het programma is natuurlijk. Want het sociale aspect, de gezelligheid en het aanbod aan culturele of actieve mogelijkheden wegen wel degelijk ook mee. Zo vindt bijvoorbeeld 1 op de 4 van de alleenstaande vrouwen een programma met activiteiten belangrijk. Juist om nieuwe mensen te leren kennen en dingen te leren. 

Naarmate de leeftijd van vakantiegangers vordert, nemen soms ook de zorgen toe. Over het weer, maar zeker ook over gezondheid  en veiligheid. En ook hier geldt weer: hoe hoger opgeleid, hoe minder zorgen. Wat vindt men echt belangrijk op vakantie? Het lijstje wordt aangevoerd door comfort. Daarna volgen prijs, bestemming, periode, duur van de reis en vervoermiddel. Het liefst gaan ouderen overigens gewoon op reis met de eigen auto.  

Trends rondom reisgedrag

De beslissing over waar de reis heen gaat, neem je vaak niet in je eentje. En – in tegenstelling tot vroeger – overleg je dan niet alleen met een partner, maar vaak ook met kinderen en kleinkinderen. Familietrips zitten immers enorm in de lift. Maar liefst de helft van alle reizigers ziet zo’n verblijf wel zitten. Vaak met drie generaties of meer. Als er dan ook nog wat bijzondere dingen te beleven zijn – iets wat je bij blijft van verwennen tot wijnhotel of exclusieve toegang tot een bezienswaardigheid – dan is het helemaal een schot in de roos. 

Er liggen dus behoorlijk wat nieuwe kansen wat ons betreft: voor reisorganisatoren, singlereizen, reizen met voorzieningen voor mindervaliden, groepsaccommodaties, belevingsreizen en leuke vakantieparken.

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider in de 50-plusmarkt

Full service: insights, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel en het Vriendenpanel van Bureauvijftig

Scroll naar boven

Benieuwd wat de nieuwe generatie ouderen typeert?

Scroll naar boven