VRAAG.
“We spreken in de organisatie* al langere tijd over het vormgeven van informele en passende zorg. Kleine stappen zijn gezet, hoe kunnen we samenwerking met naasten in dit proces versnellen intramuraal en in de thuiszorg?”
*Zorggroep De Vechtstreek is een ouderenzorgorganisatie met drie woon-zorglocaties in en rondom Breukelen. Daarnaast hebben ze dagbestedingsfaciliteiten en een team dat zorg en ondersteuning biedt in de wijk.
Expertise.
- Stakeholdermanagement
- Projectmanagement
- Ouderenzorg
AANPAK.
Samen met het managementteam en beleidsmedewerkers is een plan van aanpak gemaakt. Belangrijkste punten hierin waren de basisprocessen op orde brengen en een werkbare structuur neerzetten voor de langere termijn. We kozen voor een ontwikkeltraject, in kleine haalbare stappen.
In het traject lag het accent op het opbouwen van de relatie vanuit de professional met de naasten en vrijwilligers (het netwerk van de cliënt) om zorg en ondersteuning samen in te vullen. Waar nodig en mogelijk is hierbij technologie ingezet. Er is daarbij veel aandacht uitgegaan naar de teams en hoe we het anders kunnen doen in onze werkprocessen. Daarnaast is een beperkt aantal kaders beschreven, die richting geven aan de samenwerking tussen netwerk en professionals.
Elke twee maanden maakten we een actieplan. Medewerkers, leden van de ondernemingsraad en de cliëntenraad dachten actief mee. Om een actie af te ronden waren meestal twee tot drie bijeenkomsten nodig. Zo bleef de vaart erin en konden we snel kleine resultaten boeken.
Dido Zorgt begeleidde een aantal intramurale teams op de werkvloer. In de teams is gekeken hoe door afspraken met naasten te maken al kleine dingen anders gedaan kunnen worden in de werkprocessen. Elk team bracht de zorg- en welzijnsvragen van hun bewoners in kaart, op individueel niveau en op afdelingsniveau. Deze inzichten koppelden we aan mogelijkheden voor samenwerking met naasten en het slimmer organiseren van zorg.
Elke twee weken voerden de teams kleine acties uit, die ze daarna samen evalueerden. Hiermee groeide het besef dat er vaak meer mogelijk is dan in eerste instantie werd gedacht. Door kleine veranderingen in te zetten en kleine stappen te nemen is er een positieve beweging op gang gekomen in de samenwerking van het netwerk met de professionals.
Naast het projectmanagement ontwikkelden we diverse ondersteunende communicatiemiddelen zoals een reeks intranetberichten, een visualisatie van de leidraad passende zorg, een kader voor informele zorg en een doorvertaling van De Schijf van Vijf in de huisstijl van Zorggroep De Vechtstreek.
De klant aan het woord.
“Wij zijn blij dat wij met deze projectmatige aanpak een aantal belangrijke stappen hebben gezet naar het realiseren van meer passende en informele zorg. De betrokkenheid en deskundigheid van Irma Krieg hebben ons daarbij goed geholpen.”
Jeroen Schackman
Bestuurder Zorggroep De Vechtstreek
Resultaten.
RESULTAAT
Bij Zorggroep de Vechtstreek staat het thema ‘informele zorg’ op de kaart en dit is terug te zien in de verschillende uitingen van de organisatie, bijvoorbeeld in het jaarplan en op intranet.
In een aantal teams wordt geëxperimenteerd in de samenwerking met naasten, soms ondersteunt door technologie. Zo wordt het eerste gesprek met nieuwe bewoners anders gevoerd en wordt meer gekeken waar de zorg en ondersteuning aansluiten in plaats van het overnemen.


