VRAAG.
Hoe stimuleren we bewoners in de sociale huursector om door te stromen naar een woning die beter bij hen past? En welke handvatten kunnen we woningcorporaties, gemeentes en welzijnsorganisaties bieden om communicatie te ontwikkelen die hierop aansluit?
Expertise.
- Strategie
- Persona's
- Marketingcommunicatie
- Projectmanagement
AANPAK.
Om iedereen van een passende woning te voorzien, is goede doorstroming essentieel. Veel 55-plussers wonen in een eengezinswoning (sociale huur, vrije huursector of koop) en ervaren belemmeringen om te verhuizen, terwijl juist hun doorstroming naar een passende woning lange verhuisketens op gang helpt. Zo ook in Gelderland. In het Actieplan Wonen van de Provincie Gelderland is een specifiek actiepunt gericht op ‘doorstroming huur/koop’.
Binnen dit actieplan helpt de Provincie onder andere gemeenten, woningcorporaties en welzijnsorganisaties op weg met een Kwartiermaker Doorstroming en een team van verhuiscoaches die 55-plussers zelf op weg helpt. De support van de Provincie houdt op den duur op. De organisaties moeten dan zelf aan de slag met doorstroming. Daarom vroeg de Provincie ons:
Kunnen jullie ons helpen met het maken van een toolkit voor de communicatie voor gemeenten, woningcorporaties en welzijnsorganisaties zodat zij makkelijk en snel aan de slag kunnen met doorstroming?
Tijdens een inspiratiesessie met verhuiscoaches van verschillende woningcorporates, wisselden we kennis uit. Wij over de doelgroep en hun woonwensen, de verhuiscoaches over hun ervaringen en de acties die ze tot nu toe hebben ingezet om doorstroming te bevorderen. Ook vroegen we waar zij mee geholpen zouden zijn als de support van de Provincie zou stoppen.
Van daaruit hadden wij genoeg input om 4 persona’s te ontwikkelen en kwamen tot een handreiking voor het ontwikkelen van communicatie(-uitingen) om doorstromen in de sociale huursector te stimuleren.
In deze handreiking zit een checklist voor succesvolle communicatie met 55-plussers en een invulblad voor het vastleggen van afspraken. Vervolgens hebben we diverse voorbeelden van jaarplanningen uitgewerkt voor de content (voor als je net start, of al langer bezig bent met doorstroming). Tot slot maakten we diverse briefings voor communicatie-uitingen met suggesties voor de boodschap en tips voor inhoud en vorm. Samen met de persona’s zijn dit hele concrete tools die met succes worden gebruikt!
De klant aan het woord.
“De samenwerking met Bureauvijftig is plezierig verlopen. Korte lijntjes maakten dat we snel konden schakelen en gezamenlijk een mooi product neer hebben kunnen zetten waar veel partijen hun voordeel mee kunnen doen.”
Marloes Derksen, Verhuiscoach
Resultaten.
Handreiking ontwikkelen communicatie-uitingen
