Met de toename van het aantal ouderen in Nederland stijgt de zorgvraag. Van de 65-plussers heeft 70% een chronische ziekte en dus (extra) zorg en ondersteuning nodig. Dit heeft gevolgen voor de zorgcapaciteit. Mede door een afname van het aantal mantelzorgers en een zorgpersoneelstekort, is de urgentie groot om nieuwe vormen van hulp- en dienstverlening te ontwikkelen.
Dit is hét moment om anders te kijken naar ‘de zorg’. Het is tijd voor strategische keuzes, zodat zorg toegankelijk is en blijft voor iedereen, ook straks. Gelukkig zitten wij steeds vaker met zorgbestuurders om tafel om samen de zorg van de toekomst vorm te geven. We zoomen met hen in op hun zorgorganisatie, (woon)zorglocaties en vooral: op de cliënt van de toekomst. Een nieuwe generatie ouderen: met andere behoeften, wensen en zorgen.
10 vragen die wij het vaakst krijgen van zorgorganisaties
Als we deze ‘nieuwe ouderen’ centraal zetten, zijn er veel vragen die beantwoord moeten worden. Deze horen wij het vaakst:
- Hoe creëren we een strategie waarmee we in de toekomst relevant zijn voor babyboomers en generatie X-ers?
- Hoe ziet ons dienstverleningspakket er dan uit?
- Hoe vertaalt deze strategie zich in aantrekkelijk werkgeverschap?
- Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen?
- Hoe zijn wij er als zorgorganisatie voor mensen die niet meer zelfstandig thuis kunnen wonen?
- Hoe motiveren we ouderen om ‘voorsorteerder’ te worden en zich nu al voor te bereiden op wat komen gaat?
- Hoe laten we hen meer nadenken over de toekomst: waar het zelf organiseren van zorg en ondersteuning de norm is?
- Hoe ziet een woonzorgconcept eruit als mensen bij ons intramuraal komen wonen?
- Hoe zorgen we dat familie en andere naasten betrokken blijven?
- Welke rol speelt technologie in onze (nieuwe) diensten en services? En hoe adopteren ouderen deze technologie in hun leven?
Het antwoord op deze vragen vind je door in gesprek te gaan met bestuurders, het management, met de mensen op de werkvloer: van thuishulp tot ggz-psycholoog. En de belangrijkste groep: de doelgroep, jouw toekomstige cliënt. Pas als je mét hen in gesprek gaat, in plaats van over hen, kun je van waarde zijn. Nadrukkelijk gaat dit dus niet over cliënten die nu al thuiszorg ontvangen of op een woonzorglocatie wonen, maar over de nieuwe generatie ouderen.
Deze gesprekken bepalen de strategische pijlers waar jouw zorgorganisatie liefde, tijd en aandacht aan wil en gaat besteden. Die leiden tot nieuwe organisatie- en verdienmodellen.
3 praktische ‘to-do’s’ om direct aan de slag te gaan:
- Verdiep je in de toekomstige cliënten: generatie X en babyboomers. Wie zijn ze? Wat houdt hen bezig? Hoe staan ze in het leven? Welke verwachtingen hebben ze van jouw zorgorganisatie?
- Verander van perspectief en kijk eens met hun bril naar jouw dienstverlening, locaties en eventuele woonzorgconcepten. Wat moet er anders? Wat juist niet? Wat mist er?
- Prikkel jezelf en jouw collega’s met de vraag: stel dat we onze organisatie opnieuw op moeten bouwen voor deze nieuwe cliënten? Een leeg vel papier en dan bouwen.
Veel kansen en perspectief
Nu hoor ik je denken: maar hoe pakken wij dit aan?
Ik praat je graag bij met een virtuele kop koffie, neem contact met ons op!
Direct gepersonaliseerde tips en inzichten ontvangen?
Beantwoord deze drie vragen, laat je mailadres achter en ontvang direct uitgebreid advies over hoe jouw zorgorganisatie de nieuwe generatie ouderen kan bereiken!