Met 7,3 miljoen mensen vormen 50-plussers de grootste én groeiende consumentengroep van Nederland. Toch herkent maar liefst 67% van hen zich niet in voor hen bedoelde campagnes of reclames. Een gemiste kans! Daarom helpen we je graag op weg om deze groep aan te spreken op een manier die wél resoneert.
‘De 50-plusser’ bestaat niet
Wist je dat bijna driekwart van de 50-plussers last heeft van aannames en vooroordelen? En dat ze daar letterlijk ziek van kunnen worden? Tijd om het beeld over 50-plussers bij te stellen.
Daarom brengen we voor het derde jaar op rij ons trendrapport uit. Met data-onderbouwde en verrassende inzichten die je helpen om 50-plussers op een effectieve manier te bereiken. En om te laten zien dat ‘de 50-plusser’ zoals die vaak wordt geschetst, niet bestaat.
10 typen 50-plussers
De 50-plusser komt namelijk in allerlei gedaantes: van de Financiële tobber oftewel de 60% die zich serieus zorgen maakt over de toekomst, de Doorstromer die kleiner gaat wonen maar niet té klein, tot de Mentor die op zijn 70ste pas pas echt tot bloei komt. En wat dacht je van de Flex-williger die graag meehelpt, maar dan alleen als het hem of haar uitkomt. Soms ook gewoon digitaal. Van taalcoaching via Zoom tot het organiseren van virtuele evenementen. Dat betekent allerlei ‘nieuwe vrijwilligers’. Denk bijvoorbeeld aan mensen die door een chronische aandoening aan huis gebonden zijn.
En dat is nog maar een kleine greep uit de trends die we voor 2026 signaleren. Nieuwsgierig naar de rest? Vraag snel ons trendrapport aan!
Webinar: over de trends 2026
Wil je meer weten over de trends? Kom naar het lunchwebinar op dinsdag 18 november van 12:00 – 12:45 uur. Terwijl jij een bammetje eet, praat Floris je bij over de trends van 2026. Kom je ook? Meld je hier aan!
Doelgroep met grote economische impact
De economische en maatschappelijke invloed van 50-plussers is enorm. Als marketeer, ondernemer of beleidsmaker kun je daar slim op inspelen. Maar dan moet je wel weten hoe deze groep denkt, wat hen bezighoudt en beweegt.
We hopen dat het rapport je helpt om jouw doelgroep beter te segmenteren, zodat je je communicatie en campagnes beter op hen kunt afstemmen. Wil je aan de slag om jouw doelgroep beter te bereiken? Dan is de inspiratieworkshop wellicht iets voor jou en je team.



