50-plusser vindt zichzelf beter in coachen, rekenen en kritisch nadenken dan hun jongere collega’s.

Tijdens onze eindejaarsactie stelden wij ons netwerk in de gelegenheid om hun meest prangende vraag over de 50-plus doelgroep aan ons te stellen. Begin dit jaar gaven wij de vraagstellers afhankelijk van de vraag een antwoord, visie of denkrichting. Nu, in het restant van dit jaar delen wij deze vragen en bijbehorende antwoorden middels ons blog. Ditmaal de vraag: “Waar zijn 50-plussers zakelijk beter in dan de jonkies?“

Interessante vraag, zeker gezien de huidige arbeidsmarkt. Terwijl de algehele werkloosheid afneemt zien we onder 50-plussers nog steeds een toename. 180.000 ‘ouderen’ hebben momenteel een WW-uitkering. Het UWV zet dan ook campagnes in om de oudere werknemer in een goed daglicht te zetten. Maar waarom zou een ondernemer voor een 50-plusser kiezen? Ervaring, oké, maar in welke activiteiten zijn zij nou echt beter? We vroegen het 50-plusser zelf.

In samenwerking met het Nationale 50plus Panel kregen in totaal 461 50-plussers de vraag voorgeschoteld.

Kritisch nadenken, nauwkeurig werken & rekenen

Als we de 50-plusser moeten geloven werken zij met name kritischer (53%) en nauwkeuriger (48%) dan hun jongere collega’s. Ook rekenen gaat hen een stuk beter af zo vindt 45 procent. Een mening die ongeacht geslacht, opleidingsniveau of leeftijd zonder significante verschillen wordt gedragen.

Leiding geven, coaching, communicatie & inleving in de klant

Vier activiteiten die alle een grote communicatie component kennen. De 50-plusser lijkt zich hierin dan ook te onderscheiden. Zo geeft 46 procent aan zich beter in de klant te kunnen inleven en wordt zowel hun schriftelijke (34%) als mondelinge (33%) communicatie hoger ingeschat. Leiding geven (37%) en coaching (43%) scoren ook hoog maar het zijn met name de mannen die zich hierin beter vinden dan hun jongere collega’s.

Minder populair: computergebruik & sales

Het werkzaamheden met een computer en het doen van sales worden veel minder vaak genoemd ten opzichte van andere activiteiten op de werkvloer. Slechts een klein percentage van de oudere werknemers vindt van zichzelf dat zij hierin beter zijn.

DEEL.

Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider in de 50-plusmarkt

Full service: insights, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel en het Vriendenpanel van Bureauvijftig

Scroll naar top Scroll naar top