In veel brainstorms en workshops waar wij bij betrokken zijn komt de vraag over het aanspreken van ouderen vroeg of laat naar voren. ‘Hoe mogen we de (oudere) doelgroep noemen?’ 50-plusser, senior, YEP? Oudere? ‘Of misschien zelfs bejaarde?’ vragen mensen ons soms. Of toch de nieuwste woorden ‘YEP’ of Vitalo’ waarover Trouw in november 2019 een artikel publiceerde?
Een vraag die vele antwoorden kent en ook al even veelvuldig is onderzocht. In ons recente onderzoek naar zorg, wonen en welzijn vroegen we in ons Nationale 50Plus Panel 50-plussers naar hun wensen en behoeften én vroegen we hen hoe ze het liefst worden aangesproken. Overigens ook hier zonder eenduidig antwoord. De meer vitale groep was expliciet tegen het aanspreken op leeftijd of ‘ouderen/senioren’. De wat meer introverte en traditionele groep vond senior of oudere eigenlijk prima. Andere groepen lieten het in het midden. De oudere medemens is ambigue als het aankomt op aanspreekvorm. De ene keer vindt zij het prima ‘a’ te worden genoemd, de andere keer ageert zij er tegen en heeft ‘b’ de voorkeur. Leeftijdskorting vindt men wel interessant, maar andere leeftijdsdiscriminerende acties vaak ronduit vervelend. Opa of oma valt trouwens buiten deze categorie. Gemiddeld word je dat in dit land op je 53e en voor veel mensen is het een trotse titel.
Wat ik me in dit kader al jaren afvraag: waarom zouden we mensen willen aanspreken op hun leeftijd of hun ‘ouder zijn’? Ik ken weinig campagnes met ‘hé jongere’ in de titel. Mijn pleidooi daarom: aanspreken op gemeenschappelijke kenmerken of zaken waarin mensen zich herkennen. Levensmomenten lenen zich er mooi voor. Je moet immers van een zekere leeftijd zijn om kleinkinderen te hebben, of kinderen die op kamers wonen.
En als we toch een label moeten hebben om een groep te duiden? Dan zou ik altijd kiezen voor ouderen. Zoals er jongeren zijn en volwassenen, zo zijn er nu eenmaal ouderen. En die levensfase begint biologisch gezien zo rond je 50e. Of zo’n beetje rond dat gemiddelde van 53 jaar waarop we nog steeds opa of oma worden.
Meer weten over de doelgroep vijftigplussers? We praten je graag bij over de juiste toon en aanspreekvorm voor jouw product, dienst of campagne. Neem gerust contact met ons op!