Onlangs organiseerden wij in samenwerking met marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel een kennissessie waarbij we inzoomden op het online gedrag van de 50plussers en Babyboomers (mensen tussen 63 en 78 jaar). In 2019 is de helft van de volwassen bevolking in Nederland 50 jaar of ouder. Dat is nogal een markt. Hoe raak je als ondernemer of marketeer online de juiste snaar bij deze groep?
Onderzoeksresultaten vertalen naar strategische inzet
Bureauvijftig ondersteunt bij het ontwikkelen en in de markt zetten van producten en diensten voor ouderen. De waardevolle inzichten die we uit onderzoek halen vertalen we naar strategische inzet. En onderzoek, daar weten ze bij Ruigrok NetPanel dan weer alles van. Samen zijn we verantwoordelijk voor het Nationale 50plus Panel, het grootste onafhankelijke 50+ panel van Nederland. Het Nationale 50plus Panel doet onderzoek op verschillende gebieden zoals vakantie, gezondheid en vrije tijd maar ook computergebruik, politiek en media.
What’s happening online
Samen met het jaarlijkse What’s happening online-onderzoek geeft dit enorm veel inzicht in het gedrag van deze doelgroep. Een aantal interessante feiten uit het onderzoek werden gepresenteerd door Martijn van der Veen van Ruigrok NetPanel.
Digital natives en digital immigrants
We kunnen de leeftijdsgroepen die we onderzoeken grofweg indelen in twee groepen. Enerzijds is er de groep die is opgegroeid met internet. Dit zijn de zogenaamde digital natives: de Digitieners en de Millenials. De digital immigrants daarentegen hebben ook nog het internetvrije tijdperk gekend: Generatie X en de Babyboomers.
95% van alle Babyboomers zit op internet
Maar liefst 94% gebruikt daarvoor een laptop en 67% een smartphone.
Zelf beslissen
Babyboomers houden van zelf beslissen en zelf dingen uitzoeken. Het gebruik van internet sluit daar goed bij aan. Ook gebruiken ze internet voor het onderhouden van sociale contacten en voor het regelen van overheidszaken.
Vier vijfde van Babyboomers aan de smartphone
81% van de Babyboomers heeft een smartphone. Die gebruiken ze uiteraard om te bellen, sms-en en whatsappen, maar ze doen er nog veel meer mee. Bijvoorbeeld e-mailen, informatie zoeken, nieuws lezen, bankzaken regelen, agenda bijhouden en routeplanning. In de toekomst zal het gebruik van deze toepassingen onder Babyboomers alleen maar verder groeien.
Ruim de helft (57%) van de Babyboomers kijkt tv, video en film via internet
Daar weer de helft van kijkt (onder andere) via YouTube. De meest populaire genres op YouTube onder Babyboomers zijn muziek, bloopers, tutorials en nieuws.
En 91% is lid van minimaal één online netwerk
Babyboomers maken vooral gebruik van Facebook en Whatsapp, maar ook Instagram stijgt in populariteit. Deze groep heeft dan de meeste interesse in natuur, reizen, hobby’s, sport en gezondheid.
Maar liefst 89% koopt wel eens iets online
Babyboomers kopen vooral op pc en laptop, maar het kopen via de mobiel is in opkomst. Dit gaat met name om kleding, boeken, games, muziek, films en vakantie. Er is op dit moment een sterke groei te zien in het online bestellen van avondeten en boodschappen, vooral bij de Millennials. We verwachten bij de volgende metingen te zien dat de Babyboomers hierin gaan volgen.
Grey Valley: startup incubator voor de 50plus markt
De groep van 50plussers en Babyboomers is een dus niet te onderschatten groep. Om ondernemers die zich richten op ouderen te helpen om hun diensten en producten snel en succesvol in de markt te lanceren, heeft Bureauvijftig in samenwerking met Monuta Ontzorgt en Fundis Grey Valley geïnitieerd. Grey Valley is een startup-incubator annex kennisplatform dat ondernemers, marketeers en 50plussers bij elkaar brengt.
Startpagina.nl en de ‘Komt-u-maar-mevrouwtje’-masterclass
Na de presentatie van Martijn van der Veen vertelde Leon Dekker van startpagina.nl aan de hand van een praktijkcase hoe Startpagina.nl zijn pijlen al jaren succesvol richt op de doelgroep vanaf 45 jaar. De kennissessie werd afgesloten door Floris Venneman, managing partner van Bureauvijftig. In een razend en grappig tempo nam hij ons mee door de power versie van zijn Masterclass ‘Komt-u-maar-mevrouwtje’, waarin hij vertelt hoe je klanten van boven de 50 boeit en bindt.
Nieuwsgierig?
Geïnteresseerd in de presentaties die tijdens de kennissessie zijn gebruikt? Stuur Floris dan een mail en hij zorgt ervoor dat je ze krijgt. Wil jij ook online de juiste snaar raken bij Babyboomers? Wil je eens verder praten over de resultaten van het jaarlijkse What’s happening online-onderzoek? Dat kan! Neem dan vrijblijvend contact met Martijn op.