fbpx

Binnenblijven door Coronavirus? Vijftigplussers doen hun boodschappen moeiteloos online

In deze tijden wordt iedereen geadviseerd zoveel mogelijk binnen te blijven. Zeker vijftigplussers die in de risicogroep vallen. Gelukkig zijn zij zeer ervaren internetgebruikers die regelmatig online shoppen. Ze zijn alert op bedrijven als Google en Facebook die hun data willen verzamelen. Hun angst voor internetcriminelen neemt iets af. Dat blijkt uit het onderzoek dat we hebben uitgevoerd in samenwerking met Ruigrok Netpanel, in opdracht van Startpagina.nl.

We ondervraagden 1250 Nederlandse vijftigplussers uit ons Nationale 50plus Panel en uit het NetPanel. Indien er toch een totale lock down komt, kunnen de meeste vijftigplussers al hun aankopen online doen. Meer dan de helft (53%) van de bevraagden koopt regelmatig een product via internet, 92% doet dit wel eens. De meest gebruikte betaalmethode iDeal steeg in het aantal gebruikers van 80% in 2018 naar 94% in 2020. Ook het onderlinge betaalsysteem Tikkie is snel in opkomst: 31% van de bevraagden tussen 50 en 59 jaar gebruikt het, onder 70-plussers gebruikt 7% deze tool.

Volwaardige internetgebruikers

De laptop/desktop computer is het meest populaire device waarmee ouderen online aankopen doen (82%). Van de respondenten die wel eens online aankopen doen, geeft 69% aan de laptop hiervoor als (zeer) veilig te beschouwen, tegenover 42% via de smartphone en 17% via de tablet.

Veiligheid persoonlijke gegevens

Ondanks dat vijftigplussers nog wel bezorgd zijn over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op het internet, lijkt deze angst af te nemen. Het aantal respondenten dat aangaf (zeer) bezorgd te zijn over de persoonlijke gegevens daalde van 54% in 2018 naar 48% in 2020. De grootste zorgen hebben zij over het verzamelen van persoonlijke gegevens door commerciële bedrijven als Facebook en Google (50%). Gevolgd door zorgen over ransomware (47%), een computerinbraak/hacking (46%) en identiteitsfraude (43%).

Cybercriminaliteit

Vijftigplussers hebben inmiddels de nodige ervaring met cybercriminaliteit, ze weten waar ze het over hebben: 55% van de respondenten heeft wel eens te maken gehad met (een poging tot) phishing. In mindere mate hebben ze te maken gehad met (een poging tot) ransomware (8%), (een poging tot) computerinbraak (6%) (een poging tot) identiteitsfraude (4%). Grote kans dat de gedwongen thuiswerkende vijftigplusser nepmails, zogenaamd van de werkgever, weet te onderscheppen.

Wachtwoorden beschermen

Alle respondenten treffen maatregelen om persoonlijke gegevens te beschermen. 82% zegt nooit wachtwoorden of persoonlijke gegevens aan onbekenden of bedrijven te geven en eenzelfde percentage zegt nooit e-mails van onbekenden te openen. Het merendeel van respondenten (47%) schrijft wachtwoorden op papier. Op de vraag of ze wilden zeggen waar precies, reageerden de meesten (verstandig!) dat ze dat natuurlijk niet gingen vertellen. De mensen die wel antwoordden, noemen onder andere een USB-stick, hun kluis, of een wachtwoordmanager. Een verbeterpunt voor de vijftigplusser blijkt het veranderen van hun wachtwoord: 36% doet dit nooit of minder dan één keer per jaar.

Een onderzoek uitvoeren?

Bij Bureauvijftig doen we regelmatig onderzoek naar de wensen en behoeften van vijftigplussers om hen nóg beter te begrijpen. Op basis van deze inzichten helpen we je graag verder. Bijvoorbeeld door mee te denken over strategische vraagstukken, te werken aan contentcampagnes of op andere manieren om deze doelgroep te bereiken.

Benieuwd naar de onderzoeksmogelijkheden voor jouw bedrijf of naar onze aanpak? Neem gerust contact met ons op.

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider

Full service: data, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel

Scroll naar boven

Benieuwd wat de nieuwe generatie ouderen typeert?

Scroll naar boven