Forse groei gebruik spraakassistenten – grootste toename bij 65-plussers

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor. Hoewel het gebruik onder jongeren (18-34 jaar) het hoogst is, laat de groep van oudere volwassenen (65+ jaar) de grootste stijging zien. Het draait hierbij niet meer alleen om toepassingen voor algemene spraakassistenten zoals Siri van Apple of de Google Assistent. Mensen komen ook steeds meer in aanraking met spraakassistenten via callcenters en mobiele apps.

Oudere volwassenen (65+) laten grootste groei zien

Het gebruik van spraakassistenten door ouderen steeg afgelopen jaar van 14% naar 25%. “Praten is iets wat iedereen al leert vanaf de geboorte. Met spraaktechnologie valt complexe technologie weg, iets wat ouderen veel gemak oplevert”, aldus Jeannetta Berghahn van DirectResearch. “Opvallend is dat ouderen met name geïnteresseerd zijn in oplossingen voor de zorg, zoals het plannen van een afspraak met een zorgverlener. Alleen het beantwoorden van veel gestelde vragen biedt hierbij onvoldoende toegevoegde waarde. Om een goede klantervaring te realiseren moeten organisaties informatie én transactionele ondersteuning bieden: ‘wanneer kan ik terecht bij de huisarts?’ en ‘kan ik direct een afspraak maken?’,” aldus Berghahn.

spraakassistent voor contact met bedrijven

Na de opkomst van toepassingen voor de Google Assistent zien we dit jaar dat het gebruik van
spraakassistenten in callcenters sterk in opkomst is. Van de Nederlanders verwacht 25% in de
toekomst via spraakassistenten contact te hebben met organisaties. Dat het steeds normaler wordt, zien we ook terug in de resultaten van het onderzoek. Al 13% van de Nederlanders heeft hiermee inmiddels ervaring. “De inzet van spraakassistenten in contactcenters biedt organisaties de mogelijkheid om ook buiten kantoortijden service te bieden, wachttijden te verkorten en
piekbelastingen of personeelstekorten op te vangen. Dat leidt tot een hogere klanttevredenheid,
meer efficiency en lagere kosten,” volgens Carla Verwijmeren van Y.digital.

hoge eisen aan kwaliteit van spraakassistenten

Het is voor Nederlanders belangrijk dat vragen in één keer goed begrepen en beantwoord worden:
33% geeft aan spraakassistenten vaker te gebruiken als de kwaliteit verbetert. “Mensen hebben
steeds hogere verwachtingen van spraakassistenten, die nog niet altijd alles goed begrijpen.
Bijvoorbeeld wanneer iemand met een Twents dialect een vraag stelt aan de Google Assistent.
Investeringen van grote tech-organisaties op dit vlak blijven vooralsnog uit. De oprichting van de
Nederlandstalige Spraak Coalitie is een van de manieren om dit issue lokaal in Nederland op te
lossen. Een belangrijk initiatief om gebruikerservaringen te verbeteren,” zegt Maarten Lens-
FitzGerald van Project Zilver.

Minder Nederlanders maken zich zorgen over privacy 

Het aantal mensen dat zich zorgen maakt over de privacy bij het gebruik van spraakassistenten daalt. Afgelopen jaar maakte 19% van de Nederlanders zich hierover zorgen, in 2019 was dit nog 27%. Opvallend is dat jongeren (18-34 jaar) zich in vergelijking met oudere doelgroepen meer zorgen maakt over hun privacy. “Na de initiële negatieve publiciteit heeft bijvoorbeeld Google vorig jaar slimme functies toegevoegd die gebruikers meer controle geven over hun data,” aldus Carla
Verwijmeren van Y.digital. “Zo kun je bijvoorbeeld je gegevens na 3 maanden automatisch laten
verwijderen of de Google Assistent opdracht geven om je activiteiten te verwijderen – in de app en
met je stem.”

Over de Nationale Voice Monitor

De Nationale Voice Monitor is een onderzoek naar het gebruik van spraakassistenten in de
Nederlandse markt. Spraakassistenten bieden mensen de mogelijkheid om met machines te praten op een menselijke manier. Denk aan het gebruik van een smart speaker, digitale assistent in een callcenter of op je mobiele telefoon. Op basis van artificial intelligentie kan een spraakassistent luisteren, vragen beantwoorden of commando’s – zoals “doe het licht aan” – uitvoeren. Dit onderzoek werd uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital. Bureauvijftig werkt nauw samen met en in opdracht van Project Zilver. Je vindt dit onderzoek hier.

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider in de 50-plusmarkt

Full service: insights, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel en het Vriendenpanel van Bureauvijftig

Scroll naar top
Scroll naar top