‘Kabinet houdt AOW-leeftijd in 2030 gelijk vanwege lagere levensverwachting.’ ‘Forse toename van werkende 65-plussers door hogere AOW-leeftijd.’ ‘Wat betekent het vernieuwde pensioenstelsel voor jou?’ Het pensioen is een veelbesproken onderwerp in de media, maar duidelijke communicatie blijft achter. Voor veel mensen is de informatie van pensioenverzekeraars of -fondsen te complex of weinig relevant. Terwijl juist hier kansen liggen om écht in te spelen op de behoeften van vijftigplussers: begrijpelijke uitleg, persoonlijke verhalen en inspirerende mogelijkheden voor de toekomst. Hoe benut je die kansen?
In onderzoek geeft 8 op de 10 vijftigplussers aan: “Ik krijg wel post van mijn pensioenverzekeraar; zowel via e-mail als op de deurmat. Dat gebeurt in ieder geval één keer per jaar, soms zelfs vaker.” Maar bijna de helft van hen geeft ook aan dat de communicatie niet voldoet. “Het is eenzijdige communicatie. Er staan alleen de noodzakelijke feiten. Niet wat het voor mij betekent. En vaak zijn die feiten ook nog eens slecht uitgelegd”, klinkt het in de reacties van onze leden uit het Nationale 50Plus Panel. Ruim 10% van hen geeft aan de informatie écht niet te begrijpen (voor de generatie van de Pragmaten (38-52 jaar) ligt dit percentage zelfs nóg flink hoger. Dat klinkt als een wake-up call, toch?
50-plussers op zoek naar inspiratie
Cijfers uit onderzoek maken duidelijk dat mensen graag willen weten wat er speelt. 7 op de 10 vijftigplussers geven aan alle informatie van pensioenverzekeraars te lezen, ook al is die onbegrijpelijk. Wat de nieuwe pensioenwet betreft: ongeveer 1 op de 4 mensen zegt überhaupt geen informatie te hebben ontvangen. Of dit nu waar is of niet, het gaat om de perceptie: ik ben niet, of in ieder geval niet góed geïnformeerd. Een gemiste kans. Vijftigplussers willen juist graag goed geïnformeerd worden. Ze zijn op zoek naar inspiratie. Wat is straks de impact op mijn persoonlijke financiële situatie? Wat kan ik na mijn pensioen nog doen? Ook de jongere generaties vijftigplussers zitten met deze vragen.
Spreek dezelfde taal
Tijd dus voor effectieve pensioencommunicatie. In begrijpelijke taal. Kies je woorden zorgvuldig en probeer niet alles in tekst te vatten. We weten bijvoorbeeld dat men graag en vaak filmpjes kijkt op Youtube. Denk aan how-to’-video’s. Misschien biedt dit ook mogelijkheden voor de communicatie over pensioenen? Zeker de Generatie X (53-68 jaar) maakt zich zorgen over de impact van het pensioenstelsel op hun persoonlijke financiële situatie. Kunnen we hen geruststellen met ervaringsverhalen van generatiegenoten in vergelijkbare situaties? Denk aan situaties waarbij je nog thuiswonende volwassen kinderen hebt. Of waarbij de hypotheek nog lang niet is afgelost. Wat kun je in dat geval nog doen? Is het eerlijke antwoord: niets? Verpak dit dan in het verhaal van een ‘lotgenoot’. 8 op de 10 vijftigplussers is op zoek naar herkenbaarheid en vraagt het liefst leeftijdsgenoten om advies.
Laten we het samen doen
Wil jij als pensioenverzekeraar dat je communicatie voortaan met kop en schouders boven die van anderen uitsteekt? Als Bureauvijftig zijn wij al ruim 15 jaar gespecialiseerd in het ontwikkelen van impactvolle en resultaatgerichte communicatie gericht op vijftigplussers. We willen informeren, beïnvloeden, bewegen. Vrijblijvend kennismaken? Neem gerust eens contact op voor een kop koffie. Eerst verder lezen? Lees hier meer over de generaties (toekomstige) ouderen.