Oplossing voor de vergrijzende samenleving ligt bij MKB

Als je willekeurige mensen vraagt wie verantwoordelijk is voor de uitdagingen die voortkomen uit de vergrijzende samenleving is er eigenlijk maar één antwoord: de (ouderen)zorg. Helaas. Niet het juiste antwoord. In ieder geval als je het ons vraagt. De oplossing ligt bij het MKB. Ja, bij jou. Jij hebt als ondernemer de sleutels in handen om die nieuwe samenleving, waar we aan bouwen, ook daadwerkelijk een fijne samenleving te laten zijn. Deze gaat immers voor altijd veranderen. Met nu al ruim 7,3 miljoen 50-plussers en een dubbele vergrijzing: meer ouderen + we worden ouder. Toch heeft slechts een kleine 4% van de Nederlanders een ‘relatie’ met de ouderenzorg. Het grootste deel heeft geen professionele zorg of ondersteuning in huis. 

Meer omzet door aan te sluiten

Is jouw winkel al ‘50+ proof’? Nu al is de helft van jouw klanten vijftig jaar of ouder. Deze groep zorgt voor ruim 60% van de consumentenbestedingen. Heb jij al nagedacht over bijvoorbeeld extra plekken om te zitten? Een lagere balie? Bredere gangpaden (ook fijn voor buggy’s en kinderwagens overigens)? Kleuren in al je uitingen die zorgen voor betere leesbaarheid? Ligt voor de hand, toch? De realiteit is dat veel ondernemers hier niet of nauwelijks mee bezig zijn. Ook een aanpassing van het assortiment aan de behoefte van deze groep consumenten is nog niet echt aan de orde. En dan bedoelen we natuurlijk niet dat je ineens allerlei ‘hulp producten’ moet verkopen, of het assortiment moet aanvullen met ‘seniorproof’ items. Nee, juist niet. Maar je écht verdiepen in je klant en aansluiten bij zijn behoeftes, gaat je gegarandeerd meer omzet opleveren.

Nieuwe generaties medewerkers

Een van de grootste irritaties van ouderen in het contact met bedrijven (zowel retail als klantcontactcenters): dat jonge mensen die niet weten waar ze het over hebben hen moeten adviseren. Ik chargeer. Ouderen voelen zich nauw verbonden met jongere generaties. Willen ervan leren en aan hen overdragen. Maar als ze contact hebben met een organisaties of bijvoorbeeld in een winkel willen ze liever geholpen worden door ‘ervaren mensen’. 80% van de ouderen geeft aan eigenlijk alleen advies en suggesties aan te nemen van leeftijdsgenoten. Dat komt goed uit: als het goed is zoek jij als ondernemer namelijk nog steeds nieuwe medewerkers in jouw restaurant, winkel, callcenter et cetera. Kijk eens bewust naar ervaren medewerkers die zo na hun 50e (of richting hun AOW datum) graag nog een keer een nieuwe carrière starten. Daar zijn er meer van dan je nu misschien zou verwachten. Een heleboel ‘willen-werkers’. Ook een groep ‘moeten-werkers’. Ze zijn in ieder geval meer dan bereid om hun kennis en ervaring te delen. En nieuwe dingen te leren. 

Train je personeel op nieuwe klanten

Ik schreef er laatst al een LinkedIn post over (lees hier hoe aardbeien het verschil kunnen maken). Ik was onder de indruk van mijn groenteboer die een oudere man hielp, die duidelijk een beetje verward en verdwaald was en ondertussen z’n vrouw belde om te komen helpen. Dit gaat vaker voorkomen. We zullen vaker mensen zien met dementie. Mensen die slecht ter been zijn. Hier moeten we oog voor hebben en er op in spelen (zie ook mijn eerdere punt). Eigenlijk is het een must om medewerkers op de omgang met dit soort situaties te trainen. Dus niet alleen de jaarlijkse BHV cursus, maar misschien ook gewoon een jaarlijkse update voor het herkennen van (nu nog) onbegrepen gedrag. Niet boos worden, maar ruimte maken. Geruststellen. Contact maken. Niet haasten, maar tijd nemen. Ook al is de rij bij de balie of in de winkel lang. Op die manier pak je je rol in de vergrijzende samenleving. 

Side note: neem van mij aan, dit is óók goed voor de omzet. 

Geen grote investeringen: dat snap ik

Uiteraard begrijp ik heel goed dat je geen enorme investeringen kunt of wilt doen. Ik ben zelf immers ook zo’n MKB ondernemer. Toch voel ook jij de behoefte om enerzijds meer omzet te maken en je bedrijf toekomstbestendig te maken en anderzijds maatschappelijk gezien de juiste impact te maken. Dat kan niet anders. Daarom hebben wij als Bureauvijftig juist voor jou een sessie samengesteld. Een kennismaking met ‘de nieuwe generatie ouderen’ om daarna vooral ook concreet aan de slag te kunnen met jouw onderneming, jouw uitdagingen én kansen. Meer weten? Neem contact met ons op!

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider

Full service: data, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel

Scroll naar boven

Benieuwd wat de nieuwe generatie ouderen typeert?

Scroll naar boven