Ouderen geen influencers? Zeker wel!
Zogenoemde granfluencers of silver influencers zijn een trend waar we niet langer omheen kunnen. Vijftigplussers maar ook zeventigplussers zijn steeds vaker en langer actief op sociale media. Uit ons What’s Happening Online Onderzoek 2020 bleek dat 69% van de vijftigplussers actief is op Facebook, 25% op Instagram en 20% op Pinterest. Bovendien zijn babyboomers, immers zelf ooit hippie geweest, avontuurlijk en geïnteresseerd in (nieuwe) technologie. Dat maakt dat ze, naast actief anderen volgen, ook bereid zijn om hun eigen content te delen. Sommigen zelfs tegen betaling of ter promotie van merken: influencers dus.
In dit blog geven we een aantal voorbeelden van inspirerende granfluencers. En, zijn oudere influencers eigenlijk effectief bij het promoten van producten of merken?
Modeicoon Iris Apfel
De meest bekende granfluencer is toch wel de kleurrijke Iris Apfel, net 99 jaar geworden, en al jaren een echte stijlicoon met haar uitgesproken kledingstijl (1,6 miljoen volgers). Over haar eigen stijl zegt ze: ‘It is hard to define but I don’t think style has any age, it is a matter of attitude‘. Met Mac cosmetics ontwikkelde ze haar eigen make-uplijn en vorig jaar was Iris Apfel nog het gezicht van de Magnum-campagne #NeverStopPlaying.
Matchende echtparen
Ook Aziatische echtparen zijn een trend op social media. Mijn persoonlijke favoriet komt uit Japan: @bonpon511 (827.000 volgers). Dit goedgeklede duo bewijst dat mode op iedere leeftijd leuk is. Of het nu gaat om identieke patronen en/of een onberispelijke kleurcombinatie, het echtpaar uit Japan zorgt er altijd voor dat hun zorgvuldig geplande outfits bij elkaar passen. Op elke foto staan ze naast elkaar, zodat hun matchende kleding het beste uit de verf komt.
Een Instagram hit dit jaar is @wantshowasyoung (657.000 volgers). Wanji en Sho-er, een koppel met een wasserette in Taiwan, plaatsen kiekjes van zichzelf in outfits die achterbleven in hun zaak. Hun kleinzoon helpt ze met het uitzoeken van de outfits en maken van de foto’s. Hij zag dat zijn grootouders zich vaker verveelden en minder de deur uitgingen. Een stapel oude kleren, een kleinzoon met een creatieve geest, een camera en een internetverbinding. Meer bleek niet nodig voor deze Instagram hit.
Influencers delen verhalen over het leven
Ook @drawingsformygrandchildren (399.000 volgers) valt op met de verhalen over hun leven, opgeschreven door oma en begeleid door tekeningen van opa voor hun vier kleinkinderen die ver weg wonen. Ze maakten inmiddels zelfs een boek: ‘Looking back life is beautiful’.
De Nederlandse oma Miep deelt op haar Instagram @omamiep wekelijks video’s waarin ze verhalen vertelt, boeken voorleest of haar gedachten ventileert.
Bij bovenstaande accounts is het de (klein) zoon of dochter die het initiatief neemt of de inspiratie geeft voor de start van het succesvolle Instagram account. Grootouders hebben een speciale band met hun kleinkinderen en worden sterk door hen beïnvloed, daar is dit een mooi voorbeeld van.
Zo ook het Nederlandse account @meryemsfirst. Pas toen de 37-jarige Meryem Slimani haar 67-jarige moeder Najate Leklye centraal stelde, werd haar Instagram account immens populair. Slimani en Leklye hebben inmiddels fotoshoots gedaan voor Daily Paper, H&M, Fila, Vogue en de Bijenkorf. Een installatie met veertig van hun foto’s was vorig jaar een groot succes op de tentoonstelling Modest Fashion in Stedelijk Museum Schiedam.
Dit bericht bekijken op InstagramJune 2019 Outtakes because it’s gonna be a tropical week let’s pray we survive this heat wave
Een bericht gedeeld door Meryem (@meryemsfirst) op
Hoe effectief zijn oudere influencers eigenlijk in hun rol in het promoten van producten?
Het is mooi om te zien dat de content die granfluencers maken, precies weergeeft wat ze zelf willen vertellen en niet beïnvloed is door de laatste internethypes. Het zijn vaak persoonlijke ervaringen met originele waarden. Ze zijn minder gedreven om meer social volgers en sponsordeals aan te trekken.
Dat sluit ook aan bij ons onderzoek: What’s Happening Online onderzoek. Echt, oprecht en betrouwbaarheid zijn heel essentieel voor het succesvol bereiken van vijftigplussers. Dat maakt dat de doelgroep influencers ook niet altijd gelooft: 6 op de 10 vijftigplussers gelooft influencers en BN’ers op sociale media niet. ‘Social identity theory’ speelt hierbij een belangrijke rol: wanneer influencers dezelfde normen en waarden delen als hun volgers, worden zij eerder als betrouwbaar gezien. Zolang de granfluencers dus dicht bij hun eigen waarden blijven en een authentiek verhaal vertellen, zullen vijftigplussers ze omarmen.
Inspirerende Instagram accounts om te volgen
- @Baddie Winkle: deze 92-jarige, eigenzinnige, Amerikaanse dame heeft maar liefst 3,7 miljoen volgers.
- Op haar pagina @Alternativeageing laat de Britse Suzi zien dat ouders worden ook anders kan.
- @TrainWithJoan (935.000 volgers) veranderde 12 jaar geleden haar hele levensstijl nadat haar moeder overleed en werd een fitness granfluencer.
- De zussen @grammaandginga delen regelmatig komische sketches.
- @orgeljoke werd in coronatijd een Instagram hit met haar vrolijke orgel liedjes, inmiddels heeft ze meer dan 34.000 volgers.
- Ook de wijze spreuken en woorden van de Nederlandse @conniespower spreken aan.
Meer weten over de effecten van oudere influencers? Of wil je aan de slag voor jouw merk of product?
Neem contact met ons op, we gaan graag met je in gesprek over een passende strategie om vijftigplussers te begrijpen en bereiken!
Dit bericht bekijken op InstagramAnother visit to Fishbourne on the Isle of Wight!
Een bericht gedeeld door Suzi Grant, Alternative Ageing (@alternativeageing) op