Money, money, money: zo regelen 50-plussers hun geldzaken het liefst

Er zijn steeds meer mogelijkheden in de financiële wereld: contactloos betalen met je smartphone, beleggen in cryptocurrency en via chatbots communiceren met je bank. Maar hoe denken 50-plussers hierover? Hoe regelen zij financiën het liefst? Beleggen ze en waarin dan? En welke rol speelt hun privacy hierbij? Dit en meer lees je in deze blog, waar we de meest opvallende onderzoeksresultaten van het jaarlijkse ‘What’s Happening Finance?’ uitlichten.

We maken hierbij onderscheid tussen: Digitieners (geboren tussen 1996 en 2003), Millennials (1982 – 1996), GeneratieX (1962 – 1982) en Babyboomers (1947 – 1962). 

Hoe betalen 50-plussers het liefst?

Traditionele betaalmethoden zoals pinnen of het afgeven van een eenmalige machtiging blijven populair onder alle doelgroepen. Opvallend is dat GeneratieX ook regelmatig met de smartphone betaalt. Contactloos betalen wordt veel gedaan door Digitieners (42%), twee of drie keer zoveel dan de oudere generaties (GenX 23%, de Babyboomer 14%). Maar pinnen met een pincode is nog altijd populair. De jongere generaties gebruiken vaker Klarna of AfterPay, de oudere generaties doen dit vooralsnog mondjesmaat.

Na iDEAL, verreweg de meest gebruikte betaalvorm op internet (GenX en Babyboomers 92%) zijn de creditcard (mannen meer dan vrouwen!) en PayPal het meest populair. Wat de generaties belangrijk vinden van online bankzaken regelen? Gemak en veiligheid.

Geven 50-plussers de voorkeur voor het bankkantoor of toch de chatbot?

Via de bankierenapp of telefonisch contact neemt men over het algemeen het liefst contact op met de eigen bank. En daar is men hartstikke tevreden over: maar liefst 95% is tevreden over contact via de bankierenapp. Over het contact met een chatbot is men minder enthousiast: 53% is hier tevreden over. GenX en Babyboomers maken op dit moment minder gebruik van chatbots dan de jongere generaties. De oudere generaties geven aan relatief vaker een bankkantoor te bezoeken (15%). Ongeveer twee derde van de Nederlanders vindt het jammer dat steeds meer bankkantoren sluiten, de oudere generaties hebben hier het meeste moeite mee (GenX 64% en Babyboomers 76%).

Beleggen 50-plussers? En waarin dan?

Eén op de vier Nederlanders doet aan beleggen. Opvallend is dat Millennials vaker een gokje wagen: zij beleggen het vaakst (31% vs. GenX 23% en de Babyboomer 17%). Beleggen doet men het vaakst in aandelen of beleggingsfondsen, maar ook cryptocurrency en ETF’s / Indexfondsen worden vaak genoemd. Jongere generaties, en vooral mannen (twee keer zo vaak ten opzichte van vrouwen) beleggen vaker in cryptocurrency vergeleken met oudere generaties.

Denken de generaties ook na over waarin hun bank vermogen investeert? Zeker! Opvallend is dat jongere generaties het belangrijker vinden dat banken ook maatschappelijke doelen nastreven. Vooral het tegengaan van klimaatverandering, armoede en het stimuleren van duurzaam energiegebruik vinden zij van belang. 

Welke rol speelt privacy bij geldzaken?

De  helft van de Nederlanders (53%) heeft er vertrouwen in dat Nederlandse banken veilig met klantgegevens omgaan. Nederlanders die weinig vertrouwen hebben, geven aan dat ze het onduidelijk vinden hoe banken omgaan met hun gegevens of hebben negatieve verhalen gehoord in de media. Persoonlijke aanbiedingen van de eigen bank ontvangen op basis van betaalgegevens? Daar zijn de meningen over verdeeld: terwijl 36% het handig vindt, ziet 39% gevaren voor hun privacy. Jongeren staan over het algemeen meer open voor het delen van betaalgegevens om bepaalde diensten te kunnen gebruiken (Digitieners 9% Millennials 9%, GenX 3% en de Babyboomer 1%). Voor praktische diensten, zoals digitale huishoudboekjes of een tool die je helpt met financiële zaken, willen de generaties wel een uitzondering maken. 

Over dit onderzoek.

Wij doen doorlopend onderzoek onder 50-plussers in ons Nationale 50Plus Panel. We onderzoeken wat 50-plussers beweegt, waar hun wensen en behoeften liggen, maar ook naar hun gedrag. Dit doen wij in samenwerking met marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. De cijfers in deze blog komen uit het onderzoek What’s Happening Finance?, uitgevoerd van 25 augustus tot 7 september 2021.

Ook een onderzoek uitzetten om antwoord te krijgen op jouw vragen over 50-plussers?
Neem contact met ons op! We denken graag met je mee over de mogelijkheden. 

DEEL.

Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider in de 50-plusmarkt

Full service: insights, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel en het Vriendenpanel van Bureauvijftig

Scroll naar top Scroll naar top