“Wat zijn volgens jou de After Corona ouderentrends waarmee we rekening moeten houden?”
Net voor mijn vakantie stuurde ik enkele (inter)nationale vakgenoten die simpele vraag. Ik hoopte natuurlijk dat zij het al aandurfden om een voorspelling te doen. Zeker omdat we eigenlijk nog middenin de coronacrisis zitten. En misschien aan de vooravond van een tweede golf. Bedankt Bradley, Brent, Filip en Edgar voor jullie snelle reacties. Het is een mooi lijstje geworden.
Met stip op 1 bij alle vier: de ongekende digitale inhaalslag die door ouderen is gemaakt. Het was, wat Bradley Schurman noemt, een ‘sink or swim’ scenario. Massaal sloegen (ook) zij aan het online shoppen en videobellen. Zelfs de oudste ouderen in de verpleeghuizen. Niet verrassend ook dat we mogen verwachten dat de ‘beeldbeltrend’ doorzet en dat dit de definitieve doorbraak van zorg op afstand en e-health is.
Opa’s en oma’s onmisbaar
Maar er verander(t)(de) meer….
- Het verpleeghuis heeft aan populariteit verloren en het imago van sterfhuis gekregen. “Wie niet aan Covid-19 stierf, deed dat wel aan eenzaamheid.” Dit zal verregaande gevolgen gaan hebben voor de wens om ‘thuis’ zorg te krijgen als dat nodig is. “Is this the end of long-term care communities?”.
- Niet leeftijd, maar een kwetsbare gezondheid maakt of men tot een risicogroep behoort. Dus leerden we: niet alle ouderen zijn kwetsbaar. Een pleidooi voor betere segmentatie van de inmiddels ruim 4 miljoen 65-plussers.
- Opa’s en oma’s zijn onmisbaar in het moderne gezin. Jonge ouders zaten in de eerste golf soms letterlijk met de handen in het haar toen zij geen beroep meer op de inzet van de grootouders konden doen.
- Omdat vliegen, zeker intercontinentaal, moeilijker is, neemt het aantal roadtrips toe. Steeds meer ouderen trekken er met de auto, of camper, op uit.
- Ouderen hebben laten zien over een enorme veerkracht te beschikken. Meer nog dan jongere generaties. Hopelijk houden zij daardoor beter stand op de arbeidsmarkt dan in eerdere crises.
- Ouderen zullen vaker gaan kiezen voor zekerheid. Waar ze dat al niet deden zullen ze dat vaker doen. Merken die men al kent kunnen daar hun voordeel mee doen. Die hebben een vaste waarde. Bij Bureauvijftig noemen we dat het ‘Douwe Egberts’-effect.
Voorspellingen en andere trends
Lees zeker ook onze andere 20 ouderentrends voor 2020 ter inspiratie. Mocht je na het lezen van deze blog nog andere “after Corona” ouderentrends of voorspellingen hieraan toevoegen? Laat het ons weten via het contactformulier.