Uit het jaarlijkse CMO Barometer Onderzoek onder bijna 800 internationale Chief Marketing Officers van Serviceplan Group blijkt dat het voor alle marketingbazen in de Benelux tijd is om Bureauvijftig in te schakelen.
Nou ja… dit stond er natuurlijk niet letterlijk, maar ik voel me wel aangesproken. Er is namelijk een duidelijke behoefte aan bureaus die zich opstellen als partner, die proactief meedenken in het ontwikkelen van strategieën en innovatieve ideeën met impact. Aan bureaus met een uitdagersmentaliteit. En daar herken ik ons in.
Vanzelfsprekend vinden wij het een topprioriteit voor marketeers om in 2024 oog te hebben voor de nieuwe generatie ouderen. Toch blijkt dit volgens het onderzoek anders te liggen: met stip op 1 staat Artificial Intelligence. Voor 8 op de 10 van de ondervraagden zijn onderwerpen als AI, machine learning en marketing automation dé prioriteit. Daarmee is dit onderwerp van de vijfde naar de eerste plaats opgeschoven. Ook wij zijn hier als team actief mee aan het experimenteren. Hoe kunnen we met deze nieuwe technieken nog meer impact maken voor onze klanten.
Uitdager voor onze klanten
Voor 33% van de Europese CMO’s zijn creativiteit, innovatie en visie de belangrijkste eigenschappen van hun bureau. Dit komt vooral doordat de interne expertise bij onze klanten groeit; we moeten dus als uitdager zowel inhoudelijk als creatief het verschil kunnen maken. Doordat wij vaak langere tijd met onze klanten optrekken, ontstaan er duurzame partnerships. Dat geeft ruimte voor andere belangrijke eigenschappen die voor marketingbeslissers van belang zijn: aanpassingsvermogen, wendbaarheid en uitvoeringsvermogen. Juist als je elkaar door en door kent, kun je hierop het verschil maken. Met een ‘open mind’ samen uitdagingen aanpakken. Dat is hoe wij het liefst werken.
Een betekenisvolle relatie van doelgroep met merken
De ruim 7 miljoen ouderen in Nederland zitten op het puntje van hun stoel en voelen zich gehoord. Althans – dat zouden ze doen als zij ervan overtuigd waren dat ook de leiders van marketingafdelingen niets liever willen dan een betekenisvolle relatie tussen hun merken en de doelgroep. Maar uit verschillende onderzoeken die wij in ons Nationale 50Plus Panel doen, zien wij dat met name de oudere Generatie X-ers en de jongere Babyboomers het gevoel hebben niet serieus te worden genomen door marketeers. Kortom: als dit echt op de prioriteitenlijst staat, dan kun je als merk hier écht het verschil maken. Uiteraard alleen als je oprechte aandacht hebt voor de doelgroep. Tijd dus voor meer aandacht bij de content creatie en emotional branding. Echt aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. Doorleven wat zij meemaken. Snappen wat ze voelen. Weten waar zorgen en angsten zitten. Op basis van échte data. Ik zie hier wel een haakje om met ons aan de slag te gaan in 2024.
Het volledige onderzoek is hier te vinden.