Wat typeert de nieuwe generatie ouderen anno 2024? We zetten de elf belangrijkste trends voor jou op een rij. Trends die niet alleen leuk zijn om te lezen, maar ook een fascinerend inkijkje geven in deze boeiende groep en een aantal serieuze calls to action bevatten!
Omdat we van Nederland heel graag de beste plek ter aarde zouden willen maken om oud te worden, kijken we anders naar 50-plussers. We observeren nauwkeurig wat hen drijft, waar ze blij van worden, waar ze naar uitkijken of juist helemaal niet over na willen denken. Wat hebben ze nodig? De 50-plusser is al lang geen nichemarkt meer. Integendeel. De impact van de (dubbele) vergrijzing is enorm. En biedt kansen die nu nog vaak onbenut blijven.
Werk aan de winkel voor HR-afdeling
Neem bijvoorbeeld de oudere werknemer: de tijden dat je met 65 achterover kon leunen om te gaan genieten van je oude dag, zijn slechts nostalgie. Tegenwoordig blijven we actief. Soms tegen wil en dank, soms omdat we het nu eenmaal fijn vinden om ons nuttig te voelen. Iedere weldenkende HR-afdeling zou daar dus eigenlijk iets mee moeten. Want hoe creëer je een werkomgeving waar ook een oudere werknemer zich senang voelt én zijn expertise uit kan dragen? En wat heb je als organisatie te bieden aan oudere werknemers die om economische redenen helemaal niet kúnnen stoppen?
Meer over deze trends vind je in het rapport bij De Doorwerker en De Silver Starters.
Later kan nog wel even wachten
Ook leuk: de oudere Struisvogel die weigert om over zijn oude dag na te denken. Omdat hij of zij zich nog springlevend voelt. Hoe kun je zo iemand bewegen om tóch een testament op te stellen, zijn financiën onder de loep te nemen of te kijken naar alternatieve huisvesting?
De zorgen van een mantelzorger
En wat te denken van de Mantelzorger die “geplet” wordt tussen de zorg voor een ouder en de nog inwonende kinderen? Een zware last die ook zijn wissels trekt op het werk. En gezien de vergrijzing worden de zorgtaken de komende decennia eerder groter dan minder. Hoe kunnen we hen ontlasten?
Geld moet rollen
Babyboomers zijn de grootste én rijkste groep ouderen. Zij zullen de komende 20 jaar voor de grootste vermogensoverdracht ooit zorgen. Ze zijn zowel te vinden bij de Filantropen die graag iets blijvends willen achterlaten, als bij de Financieel onbezorgden. ‘Nu eerst even genieten’ is hun motto.