fbpx

Hoe voelt, doet en denkt de nieuwe 60’er?

Dromen en plannen maken voor de toekomst, hoort dat alleen bij twintigers? Zeker niet. Juist ook bij de nieuwe generatie 60’ers. Zij doen alleen nog maar dingen die ze leuk vinden. Dat blijkt uit onderzoek in ons Nationale 50Plus Panel in opdracht van Margriet.

De helft van de 60’ers voelt zich jonger dan hun daadwerkelijke leeftijd. Bovendien gaan ze met hun tijd mee: maar liefst tweederde van de ondervraagden noemt zichzelf ‘digitaal vaardig’. Met name Facebook en Whatsapp zijn populair onder die groep.

Reizen en verhuizen

De grootste dromen gaan vooral over reizen. Bijna de helft van de 60’ers wil graag regelmatig op vakantie blijven gaan. Dat hoeft niet ver weg te zijn, Europa is ook mooi.
Maar liefst één op de vier wil nog een keer verhuizen; en dus niet omdat het móet, maar vanwege het avontuur en de wens voor een nieuwe start.

Groot gevoel van vrijheid

“Hoe ouder, hoe meer je geniet van het leven,” aldus Margriet-hoofdredacteur Helene van Santen. “De kinderen zijn de deur uit, de agenda is niet meer propvol, er is vaak geen zorg meer voor ouders: de 60’er van nu ervaart een groot gevoel van vrijheid. Ze staan stil bij de vraag: wat vind ik nou écht leuk en wat wil ík?” Zo geeft bijna 40% aan alleen nog maar dingen te doen die ze leuk vinden.

Kwaliteit boven kwantiteit

Toch is de 60’er niet alleen maar met zichzelf bezig. Een kwart van de ondervraagden doet vrijwilligerswerk; ze doen dit graag, maar willen zich niet vastleggen aan een vaste dag per week. Het mag immers niet in de weg staan van de herwonnen vrijheid.
Als grootste geluk noemen ze het gezin (47%) en gezondheid (42%). Ook koestert deze groep vol levenservaring hun vriendschappen meer: het aantal vrienden neemt af, maar de band wordt hechter en waardevoller.

Lekker blijven werken

Ook blijft de nieuwe 60’er graag actief op werkgebied. Als de pensioenleeftijd nog wat verder weg is, geven ze aan eerder te willen stoppen, maar als het 67ste levensjaar dichterbij komt verdwijnt deze wens bij een op de vijf vrouwen als sneeuw voor de zon. “Een actieve bijdrage leveren en zo van waarde zijn én blijven is voor een groot deel van deze groep enorm belangrijk,” aldus onze collega Floris Venneman.

Benieuwd naar de andere resultaten? Lees hier meer. We voerden dit onderzoek uit onder 570 vrouwen van 60 jaar en ouder uit het Nationale 50Plus Panel. De uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse vrouwelijke bevolking.

Ook een onderzoek uitvoeren naar een thema relevant voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op!

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider

Full service: data, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel

Scroll naar boven

Benieuwd wat de nieuwe generatie ouderen typeert?

Scroll naar boven