Voor de sociale onderneming Fietsmaatjes heeft Bureauvijftig de afgelopen periode een marketing- en communicatiestrategie ontwikkeld.
Fietsmaatjes is er voor mensen die er graag op uit gaan met de fiets maar dit door een beperking niet meer zelfstandig kunnen. Zij kunnen, samen met een vrijwilliger, op een duofiets op pad. De gast en de vrijwilliger zijn samen de ‘fietsmaatjes’.
Begonnen als lokale organisatie in Teylingen, is Fietsmaatjes in enkele jaren gegroeid naar 20 lokale organisaties. Graag zetten ze deze groei verder door, om uiteindelijk in heel Nederland de mogelijkheid te kunnen bieden om er met een duofiets op uit te gaan.
Met die vraag kwam Fietsmaatjes bij ons terecht: kunnen jullie ons helpen bij het bepalen van onze strategie om van 20 naar 60 lokale Fietsmaatjes organisaties te groeien? Daarbij zochten ze vooral ondersteuning in het begrijpen en bereiken van de doelgroep: de ‘initiatiefnemer’, die een lokale organisatie wil opstarten, en waarvan ze al wel wisten dat deze met name vijftigplus is.
Het begrijpen van de doelgroep was dan ook het startpunt voor deze opdracht. Door kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder de huidige doelgroep van Fietsmaatjes te verrijken met eerder gedaan onderzoek door Bureauvijftig, zijn we tot – soms verrassende – inzichten gekomen en is er een concreet profiel opgesteld van de beoogde doelgroep. In (online) brainstorm sessies hebben we dit verder uitgediept en is er een plan ontwikkeld waarmee Fietsmaatjes zelf aan de slag kan gaan. Met heldere kaders en concrete adviezen hoe de doelgroep het beste te bereiken is.
We zijn blij dat we Fietsmaatjes ook na het afronden van dit traject voor langere tijd mogen blijven begeleiden. Om vragen te kunnen beantwoorden en adviezen te geven over zaken die tijdens het uitrollen van de strategie naar boven zullen komen.
“Tamar van Bureauvijftig heeft samen met ons een praktische strategie ontwikkeld. Ze heeft steeds goed geluisterd naar onze vragen en zag steeds kansen voor een positieve inslag. Bureauvijftig biedt de juiste marketing kennis van onze doelgroep, die wij zelf nog onvoldoende ontwikkeld hadden.” – Jan en Tekla, oprichters Fietsmaatjes