fbpx

Taboe op intimiteit bij ouderen?

Bij Bureauvijftig doen we dag in, dag uit onderzoek naar de wensen, behoeften en het gedrag van de 50+ers in Nederland (en België). We weten hoeveel kilometers ze rijden in hun eigen auto, we weten hoeveel geld er wordt besteed tijdens dagjes uit en waar ze dan naar toe gaan. Toch blijkt het onderwerp intimiteit een lastig of ingewikkeld ding voor merken. Juist terwijl daar veel kansen liggen. Want, we worden ouder. Blijven langer fit en vitaal. Dus blijven intimiteit en erotiek essentieel in ons leven. Ook op latere leeftijd.

Campagne Zeeman intimiteit

Hélène (65) in lingerie

Ik werd getriggerd door een nieuws bericht op de website van RTL Nieuws over de nieuwe campagne van Zeeman. “Ouderen kunnen zich ook mooi voelen” wordt er geschreven. En zo is het. In de campagne is Hélène (65) vastgelegd in lingerie samen met haar man Ruud (72). De campagne wil ‘echte mensen’ in beeld brengen. Daarmee heeft Zeeman een haakje gevonden, dat voor veel merken vaak lastig te vinden blijkt. Echte campagnes, met echte mensen. Iets dat zeker de 50+er enorm kan waarderen.

Gelukkiger van intimiteit

Een terugblik naar onze projecten rondom intimiteit. Vorig jaar maakten we voor ANBO een editie van het magazine volledig in het teken van seksualiteit en intimiteit. We deden voor Startpagina onderzoek (in het Nationale 50Plus Panel) naar ditzelfde onderwerp. En wat blijkt? 86% van de ouderen denkt dat intimiteit bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Je wordt er gelukkiger van, aldus één van de respondenten.

Het aantal alleenstaanden neemt toe, waardoor het voor sommigen lastig is hun behoefte aan intimiteit te vervullen. Mooi om te zien is dat 77% van de alleenstaande 50+ers via online kanalen (en apps) op zoek gaat naar een partner. Zo doen Lexa en Tinder doen het goed onder deze doelgroep. De behoefte aan knuffelen en dicht tegen iemand aan kunnen kruipen is daarbij groter dan ‘echte’ seks (80%).

Nu 50+ers actiever worden met daten, zien we het aantal SOA’s toenemen. 9 op de 10 50+er die seks heeft, gebruikt geen voorbehoedmiddelen. “Ik kan toch geen kinderen meer krijgen” is een veel gehoord argument. Praten over seksualiteit is in ieder geval geen enkel probleem, meer dan 70% van de 50+ers heeft hier geen moeite mee.

Meer weten over de doelgroep? Of wil je weten op welke onderwerpen jouw merk of product kan aanhaken? Neem gerust contact met mij op!

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider

Full service: data, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel

Scroll naar boven

Benieuwd wat de nieuwe generatie ouderen typeert?

Scroll naar boven