De 7,3 miljoen 50-plussers die ons land telt kun je niet over één kam scheren. We hebben de tien belangrijkste trends die 50-plussers kenmerken in 2025 samengevat. Niet alleen leuk om te lezen, maar heel nuttig voor iedere bestuurder, ondernemer en marketeer die zich afvraagt hoe hij een oudere klant het beste kan bereiken.
50-plussers herkennen zich vaak niet in de campagnes en concepten die voor hen bedoeld zijn. Met welke taal, woorden en beelden krijg je ze wél in beweging? Hoe bereik jij die klant, cliënt of gebruiker? Met dit trendrapport lichten we alvast een tipje van de sluier op. Er liggen namelijk legio onbenutte kansen. Als je maar goed luistert en anders kijkt naar ouderen. Hieronder lichten we alvast 4 trends uit. Wil je weten wat de andere zes zijn? Lees dan het trendrapport.
Wake-up call voor werkgevers
Zo rond onze vijftigste hebben we qua werk meestal bereikt wat we willen. Tijd voor iets nieuws. Iets anders. Existentiële vragen doemen op: doet het er wel toe wat ik doe? Wat wil ik nog bereiken? Als werkgevers hun mensen gemotiveerd willen houden, is dat cruciale kennis. Speel in op die behoefte en luister naar je oudere werknemers. Bied ze perspectief, vóórdat deze nog-één-keer-het-roer-om-types met al hun ervaring vertrekken naar een andere organisatie.
Duurzame productie is key
Dat ook 50-plussers graag online shoppen is al lang geen nieuws meer. Dat ze liefst lokaal kopen en daarbij hechten aan een milieubewuste productie wel. De bewuste consument wil liefst dat een winkel of bedrijf zich inzet voor mens, milieu en maatschappij. Als je daar als retailer aan voldoet, dient zich de volgende vraag aan: weten je consumenten dat? Communiceer je daar voldoende over? Vaak is informatie over duurzame productie lastig op te snorren.Terwijl het een belangrijke USP kan zijn.
Maak technologie simpel en toegankelijk
Op dit moment zijn er naar schatting zo’n 2 miljoen mantelzorgers. Naast alle zorgtaken hebben ze ook nog eens een behoorlijke kluif aan de ‘digitale mantelzorg’ – oftewel het in goede banen leiden van alle online informatie door zorginstanties en overheid. Duidelijkere (en persoonlijke) instructies plus heldere taal zouden een hoop kunnen oplossen voor De digitale mantelzorger. Aan de andere kant hebben mantelzorgers ook baat bij alle zorgondersteunende technologieën die in rap tempo ontwikkeld worden. Digitalisering is welkom, maar dan wel op een toegankelijke manier.
Nieuwe groep donateurs
Goede doelen merken dat het aantal trouwe donateurs terugloopt: grote giften lijken eerder uitzondering dan regel. Dan is het bijzonder interessant om te weten dat er een doelgroep is die door ngo’s nog regelmatig over het hoofd gezien wordt: vrijwilligers! Deze goeddoeners zijn vaak bijzonder toegewijd aan de organisatie waar ze actief zijn, toch doen ze slechts zelden een donatie. Terwijl een groot percentage van hen aangeeft daar wel voor open voor te staan. Waar gaat het mis? Voelen ze zich niet aangesproken? Hebben ze onvoldoende informatie? We delen een aantal inzichten waarmee je de vrijwilliger aan je kunt binden.
Wil je graag samen met ons aan de slag?
- Met een inspiratiesessie leer je je doelgroep écht kennen. Kijk hier voor meer informatie.
- Vind je het lastig om je doelgroep te segmenteren of te positioneren? Wij kunnen je helpen. Kijk maar hoe we voor Vereen een nieuwe merkstrategie hebben ontwikkeld.
- Met je handen in het haar als het gaat om online marketing? Voor Dutch Filmworks hebben we eerst uitgebreid onderzoek gedaan en die inzichten vervolgens vertaald naar een succesvolle online marketingcampagne.