Het is vakantietijd! De out-of-office reply staat (bij velen) weer aan, de koffers zijn gepakt en de reisgidsen met ‘wat te doen in…’ liggen klaar. Reizen is voor de 50+er een belangrijk thema. Dus vond ik het zeker de moeite waard om in onze insightsdocumenten te spitten naar mooie cijfers over reizen en vakantie. Niet in de laatste plaats omdat we recent voor Kras hun nieuwe herpositioneringscampagne hebben gelanceerd. “Blijf ontdekken” is het thema. Heb je hem al gezien? Op TV of ergens in één van de vele magazines?
Bewust sparen en keuzes maken
De 50+er spaart heel bewust voor reizen (37%). En maakt een bewuste keuze voor die ene trip of bestemming dat nog hoog op hun lijstje staat. En 1/3 van de ouderen in Nederland gaat 2 of meer keer per jaar op vakantie. Ofwel: zij vertoeven een aantal keren voor een paar weken ergens in Nederland of daarbuiten. Leuk om te weten is dat ze er bewust voor kiezen vaker, korter weg te gaan, in plaats van één hele lange vakantie.
Het aantal korte reisjes zal in de toekomst alleen maar toenemen. Naar verwachting worden er in 2030 meer dan 14 miljoen vakanties worden geboekt door Nederlandsers ouder dan 55.
Zelf vakantie uitzoeken en boeken
Als je denkt: ’50+ers, die gaan toch vooral mee met georganiseerde pakketreizen geboekt bij een reisbureau? Think again! Dit is al lang niet meer het geval. De 50+er boekt zijn of haar reis het liefst online en zoekt zelf uit welke accommodatie, autoverhuurder en activiteiten het beste passen bij deze specifieke reis.
Dus voordat de 50+ stellen samen de koffer pakken (62% gaat met partner op pad) wordt er flink online rondgesnuffeld. Niet in de laatste plaats ook op Facebook en Instagram (17%). Om vervolgens of in de eigen auto of het vliegtuig te stappen. Al zien we ook in deze groep de vliegschaamte toenemen.
Zie jij voor jouw bedrijf kansen om een campagne of product te ontwikkelen rondom het thema reizen? Wij kunnen je helpen! Met onder andere onze kennis en inzichten zorgen we ervoor dat je de 50+ globetrotter écht leert begrijpen.