De opkomst van het wielrennen niet meer te stoppen. Massaal kopen mensen racefietsen, nieuwe outfits en alle bijbehorende gadgets. We hadden de laatste maanden meer tijd en het was niet mogelijk om binnen of in groepen te sporten. Kortom: lekker naar buiten met de racefiets of mountainbike was een geweldig alternatief. Niet alleen mannen hullen zich massaal in lycra, ook onder vrouwen is de sport populair. Volgens de wielersportbond NTFU is bijna de helft van de startende amateurrijders vrouw, zo valt te lezen in het Financieele Dagblad. Uit onze eigen onderzoeken in het Nationale 50Plus Panel blijkt ook dat het aandeel vijftigplus wielrenners groot is. Zo’n 25% van de Generatie X-ers geeft aan het afgelopen jaar de racefiets weer uit de schuur te hebben gehaald óf er eentje te hebben gekocht.
Investeren in een nieuwe hobby
Tijdens de lockdowns probeerden we massaal nieuwe hobby’s. Maar, de pensioendatum blijkt voor velen nog hét moment om nieuwe hobby’s te ontdekken en zo structuur te geven aan hun leven. Wat ga ik doen? Hoe vul ik mijn dagen zinvol en waardevol? 47% van de gepensioneerden zegt actiever te (zijn gaan) bewegen, een deel hiervan probeert nieuwe sporten of pakt ‘oude’ sporten op (bijna 1 op de 5). Men investeert graag, zonder te bezuinigen op de benodigde materialen of accessoires. De nieuwe fiets, maar ook nieuwe klikschoenen, fietscomputers en uiteraard een goede helm komen er allemaal. Toch valt het op dat ondanks alle leuke podcasts (zoals die van voormalig profwielrenner Laurens ten Dam waarin ik ook onze klant Wijnvoordeel langs hoorde komen) en influencers die worden ingezet, juist de sportieve vijftigplusser niet écht (goed) wordt bereikt. Het juiste haakje in communicatie-uitingen vinden én kiezen is essentieel en gaat het verschil maken. Wat is de trigger voor de vijftigplus sporter om naar jouw winkel te komen of te kiezen voor jouw merk racefiets?
We denken graag mee over de strategie of een waardevolle segmentatie, neem gerust contact met ons op!