“Babyboomers vinden dat vroeger alles beter was, ouderen zijn niet digitaal vaardig en vijftigplussers bulken van het geld”. Een greep uit de aannames die jullie via LinkedIn en onze nieuwsbrief met ons deelden. Soms verrassende, maar meestal spelen dezelfde aannames in de hoofden van marketeers, communicatieadviseurs of ondernemers. Aannames gebaseerd op eigen ervaringen met (groot)ouders of buren. Deze ideeën vormen vaak een obstakel om niet in te (willen) spelen op vijftigplussers met een product, dienst of campagne.
Wij ontkrachten 5 veelgehoorde aannames over deze kansrijke doelgroep, zodat jij aan de slag kunt met het bereiken van ruim zeven miljoen potentiële 50+ klanten of gebruikers.
1. Vijftigplussers zijn ouderen.
Om deze aanname is veel te doen. Immers, er bestaat geen exacte definitie voor de term ‘ouderen’ en de term wordt vaak gebruikt als synoniem voor ‘vijftigplussers’. Onze Belgische collega Filip schreef treffend: “Zoals een achttienjarige geen tiener genoemd wil worden, terwijl hij of zij dat technisch gezien wel is, zo wil de vijftig- of zestiger niet worden gerekend tot ouderen”. Bovendien, waarom zouden we mensen willen aanspreken op hun leeftijd of ‘ouder zijn’? Kies liever voor het aanspreken op gemeenschappelijke kenmerken of levensmomenten waarin mensen zich herkennen. Je moet immers van een zekere leeftijd zijn om kinderen te hebben die op kamers wonen, kleinkinderen te krijgen of met pensioen te gaan. In deze blog lees je meer over het gebruik van de term ouderen.
2. Hun consumentengedrag en voorkeuren zijn in beton gegoten.
Als dat echt zo was zou ons bureau natuurlijk geen bestaansrecht meer hebben. De vijftigplus consument wil niets liever dan verleid worden door nieuwe merken en concepten. Zeven op de tien vijftigplussers geeft aan graag in aanraking te komen met vernieuwende producten die het leven leuker of fijner maken. Moeten die producten dan vooral praktisch zijn? Nee, ook voor nieuwe drankjes en etenswaren staan zij open.
Kortom, ze zijn best bereid om te switchen naar andere producten, maar op dit moment worden die nog onvoldoende voor hen gepositioneerd. Sterker nog: een grote groep (lees: 35%) is oprecht teleurgesteld dat er zo weinig merken in de supermarkt zijn, die écht voor hen in de markt worden gezet. En nee, dan gaat het natuurlijk niet over stigmatiserende producten. Maar bijvoorbeeld over dat nieuwe modemerk, met die toffe schoenen, of dat elektronica merk, met die tv waarop je Netflix kunt kijken (zie mythe 3).
3. Ouderen zijn niet online en staan niet open voor innovaties.
We zien een enorme opkomst van de digitaal vaardige oudere. Een smartphone om te appen met vrienden, tablet om te videobellen met kleinkinderen en Facebook om kennissen te volgen (ruim 70%). Vaak horen we dat ouderen niet goed om kunnen gaan met nieuwe technologie, dat ze zoekende zijn hoe dingen werken en ‘onhandig’ omgaan met bijvoorbeeld de tablet. Feit is: ze omarmen technologie die ertoe doet. Mede dankzij de corona periode nam videobellen een enorme vlucht, ook bij de ‘oudere ouderen’ uit de Stille/Vooroorlogse generatie (van voor 1940). Daarnaast is het aantal vijftigplussers dat online eten besteld enorm gestegen, bijvoorbeeld via Thuisbezorgd.nl, maar vooral bij lokale restaurants. Ook internetbankieren is voor bijna de helft van de Babyboomers (1940-1955) inmiddels gemeengoed.
Dus, ook jouw nieuwe app of gadget kan in de smaak vallen bij ouderen! Zolang jij voor ogen hebt welke toegevoegde waarde het heeft voor jouw klant of gebruiker. Betrek hen bij de ontwikkeling en maak hen tot ambassadeurs. Meer weten? Jaarlijks voeren we in ons Nationale 50Plus Panel (samen met onze onderzoekspartner Ruigrok) het What’s Happening Online onderzoek uit. De uitkomsten delen we graag met je, stuur mij gerust een mailtje.
4. Ouderen zijn inactief en eenzaam.
Ja, er is een groep ouderen die de beweegnormen niet haalt en zichzelf kwalificeert als eenzaam. De komende jaren zal het een uitdaging blijven om deze groep te betrekken bij de samenleving. Maar, dit is een kleine groep. Gelukkig. We zien dat veel vijftigplussers na hun pensioen juist actiever worden. Zij ontdekken nieuwe sporten (ruim een kwart), gaan meer bewegen omdat ze er simpelweg meer tijd voor hebben én zijn zich bewust van de positieve effecten op hun gezondheid. Daarnaast zien we een enorme behoefte, met name onder oudere generatie X-ers (1955-1970) en jongere Babyboomers, om nieuwe dingen te blijven ontdekken. Zowel in reizen (dus: nieuwe plekken en steden, ruim de helft geeft dit aan) als in hobby’s, zoals koken, maar ook muziek maken (zo’n 60%).
5. Alle ouderen zijn rijk.
Het ligt voor de hand dat dit niet waar is. Toch wordt vaak gedacht dat ouderen veel geld hebben en dit na hun pensioen allemaal uitgeven aan mooie reizen, nieuwe auto’s en de kleinkinderen. Zeker de generatie Babyboomers heeft het gemiddeld genomen erg goed. Zij hebben van de ‘positieve golven’ van de economie kunnen profiteren. Het juiste moment om carrière te maken, een huis te kopen en te sparen. Objectief gezien is een groot deel van deze generatie vermogend: een huis zonder hypotheek en een goed gevulde spaarrekening (ook al is daar weinig rendement te halen). Ze sparen bewust voor grotere uitgaven en zetten (ook na hun pensioen) nog steeds bewust geld opzij.
Uit cijfers blijkt echter dat veel ouderen van de Stille/Vooroorlogse generatie in armoede leven. Beperkt spaargeld, een AOW en een klein aanvullend pensioen. Ook de jongste generatie (Generatie X), oneerbiedig ‘generatie niks’ genoemd, maakt zich zorgen over hun financiële middelen. Zij hebben vaak nu nog hoge hypotheken, thuiswonende volwassen kinderen en een vooruitzicht op een gat in hun pensioen. Dit zal de komende decennia voor nieuwe uitdagingen zorgen.
Meer mythes of beperkende aannames?
Natuurlijk hopen we dat, door het delen van deze aannames, jij door een andere bril kijkt naar vijftigplussers. Dat je jezelf afvraagt: ‘Hoe kijken ze eigenlijk naar mijn product? Hoe zou ik hen kunnen aanspreken en bereiken?’ En vooral: ‘Welke ideeën heb ik over hen en zijn die wel waar?’
We helpen je graag de kansen in de vijftigplusmarkt te pakken, laten we kennismaken!
Nu al meer weten over hoe jij vijftigplussers kunt bereiken?
Lees meer waardevolle tips, of beluister onze podcast De Geheimen van Ouderenmarketing (ook via jouw favoriete podcastapp).