Met de groei van het aantal 50+ers in Nederland en de toenemende invloed van een groot deel van deze groep op de consumentenbestedingen (inmiddels wordt ruim 60% van alle bestedingen door deze groep gedaan) wordt het belangrijker dan ooit om ook als retailer deze groep serieus te nemen. Betekent dat dan dat je direct jouw hele winkelconcept om moet gooien? Dat het ‘allemaal anders’ moet. Zeker niet, maar even stil staan bij wat deze groep belangrijk vindt in een (online) winkelbeleving is op zijn zachts gezegd erg waardevol. Recent mocht ik op uitnodiging van Dirk Mulder (sectorbanker retail bij ING) in zijn podcast spreken over de kansen voor alle winkeliers in Nederland die graag meer omzet willen maken; als straks de deuren weer open mogen. Een waardevol gesprek dat vooral in het teken stond van ‘zorg ervoor dat je de 50+er niet vergeet’.
Bewust van hun gedrag
50+ers zijn échte winkelfans. Niet alleen behoort het tot hun één van hun favoriete dagjes uit, maar ze waarderen het ook nog eens enorm als (met name lokale) retailers hun winkel (zowel assortiment als inrichting) met zorg hebben ingericht. Daarnaast zien we ook, mede door de Corona ontwikkelingen, dat online winkelen meer en meer gemeen goed wordt in de doelgroep. Belangrijk om als retailer goed bewust te zijn van hun (digitale) gedrag. 50+ers hebben gevoelsmatig vaak veel te weinig tijd, toch nemen ze wel de tijd om te winkelen. Producten te bekijken, uitgebreid te lezen wat voor voors en tegens zijn en ook wat andere klanten ervan vinden. Niet voor niets doen reviews het enorm goed bij de doelgroep (denk ook aan de Consumentenbond). Ga dus online niet voor “in drie clicks” naar de betaalpagina, maar kies voor zorgvuldigheid en ruime hoeveelheid content. In de fysieke winkel is het zaak om voldoende ruimte te geven om producten te proberen, aan te raken. Even testen of een product écht doet wat het voor hem/haar zou moeten doen.
De 50+ consument in jouw winkel?
Meer gerichte inzichten in de 50+ consumenten voor jouw specifieke doelgroep? Luister hier de podcast óf neem eens contact met ons op om te sparren. We doen wekelijks onderzoek in ons Nationale 50Plus Panel en nemen jouw vragen graag mee in deze onderzoeken.