fbpx

Een merk veranderen vanuit de kern

Niet alleen een groot aantal mensen maar ook een behoorlijk veel merken behoren inmiddels tot de oudere doelgroep. Zo is Adformatie voor marketeers en andere professionals uit media en communicatie al 50 jaar een begrip. En Becel is de 60 net gepasseerd. Calvé is zelfs al 75 jaar oud en daarmee toch een echte Babyboomer. 

Op leeftijd komen betekent ook elke keer jezelf opnieuw uitvinden, aanpassen, mee- (of juist tegen) bewegen met wat de wereld om je heen vraagt. Met een samenleving waarin de groep ouderen steeds groter wordt, ontstaat er ook een groep consumenten die mondiger en veeleisender is. Die de historie en kern van een merk waarderen, maar ook vragen dat jij je aanpast, meebeweegt. Rekening houden met hun nieuwe en andere behoeftes. 

Center Parcs met een hernieuwde merkpositionering

Graag wil ik in dit verband eens kijken naar Center Parcs, dit jaar alweer 55. In 1968 koopt ondernemer Piet Derksen, tot dan toe eigenaar van een aantal sportwinkels onder de naam Sporthuis Centrum, grond om er tenthuisjes op te zetten. Het park blijkt zo’n enorm succes en de huisjes worden al snel vervangen door bungalows. Daarna volgen in rap tempo nieuwe, in de volle natuur gelegen, parken, en de rest is geschiedenis. Een 55-jarige historie waar veel ouderen in Nederland levendige herinneringen aan hebben. Zij gingen immers met hun gezin een weekend naar deze parken toe, niet in de laatste plaats vanwege het zwemparadijs met de magische naam Aqua Mundo. Na 55 jaar is de visie van grondlegger Derksen, die als uitgangspunt had om mensen in verbinding te brengen met de natuur, nog steeds springlevend.

De focus op ‘iedereen en samen’

Onderweg naar een nieuwe positionering en visuele identiteit gaat Center Parcs nu terug naar zijn roots. Naast alle marketinguitingen worden ook de parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk vernieuwd. Dit alles met – daar komt de kern – aandacht voor de verbinding tussen mens en natuur. Met oog voor duurzame ervaringen en lokale projecten. Een nieuwe merkuitstraling die inzoomt op de woorden iedereen, samen, natuur en verbinding. Klinkt mooi en ook aansprekend bij de doelgroep. De natuur en daar goed voor zorgen past bij de ambities van de babyboomer. Immers: deze generatie is bewust bezig om de wereld een beetje mooier achter te laten dan dat (een deel van hen) hem heeft verpest. (Lees de knipoog in deze zin).    

De oudere vakantieganger bereiken

Ook al hebben wij als Bureauvijftig niet direct bijgedragen aan deze stap van Center Parcs: ik lees hierin wel een aantal mooie haakjes die ook uit de onderzoeken in ons Nationale 50Plus Panel naar voren komen. De vraag blijft natuurlijk: hoe gaat men bij Center Parcs invulling geven aan het echt bereiken van de oudere vakantieganger? De generatie die naar hun parken komt voor een weekendje weg met vrienden, lekker tijd met z’n tweeën of misschien wel voor een lang weekend met de kleinkinderen. Met drie generaties tegelijk weggaan: ook zo’n trend in vakantieland waar nog weinig organisaties bewust op inspelen. 

Kortom: als jouw merk ook op leeftijd is, benut dan deze basis als inspiratiebron om de oudere consument of vakantieganger nog beter te bereiken. Hoe? Als je deze blog tot hier gelezen hebt, mag je mij uitnodigen voor een virtuele kop koffie om jouw uitdaging te delen.

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider in de 50-plusmarkt

Full service: insights, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel en het Vriendenpanel van Bureauvijftig

Scroll naar boven

Benieuwd wat de nieuwe generatie ouderen typeert?

Scroll naar boven