Dat we steeds ouder worden is geen verrassing meer. Dat we dit ook in steeds betere gezondheid doen, is een hele fijne bijkomstigheid. Toch gaat dit niet vanzelf. Hier moeten we als individu ook werk van maken. Door bijvoorbeeld fysiek in beweging te blijven. Oefeningen te doen. Te blijven wandelen en fietsen. Of bijvoorbeeld samen te sporten in de buitenlucht, zoals ze dat bij GezondOud doen. Daarnaast is ook mentale training belangrijk om het geheugen ‘op peil’ te houden.
Achter de geraniums?
Breintraining is essentieel (en daarom ook één van onze 8 pijlers om van Nederland de beste plek ter wereld te maken om oud te worden). In FD Persoonlijk lees je een tof artikel met diverse tips om dit invulling te geven. Denk hierbij aan de bereidheid om nieuwe dingen te (blijven) leren. Zoals bijvoorbeeld door colleges te volgen bij Oud Geleerd Jong Gedaan of nieuwe innovatieve oplossingen onder de knie krijgen via YouTube tutorials.
Daarnaast zoomt dit artikel in op hoe het toch komt dat zeer vitale 80-plussers als Herman Tjeenk Willink (79) en Paul Verhoeven (82) op hun leeftijd nog steeds unieke prestaties leveren. We zullen meer en meer van deze ‘super agers’ krijgen. Babyboomers die tot op hoge leeftijd vol in het leven staan, volwaardig meedraaien in de maatschappij en niets moeten hebben van ‘lekker achter de geraniums zitten’. Ze zijn en blijven nieuwsgierig naar nieuwe dingen. Persoonlijke ontwikkeling blijft belangrijk (begin aan een nieuwe studie of ga een nieuw vak leren). Ze trekken er graag op uit. Blijven nieuwe dingen ontdekken. Maar bovenal zien we dat het hebben én onderhouden van een groot sociaal netwerk de kern vormt van deze ‘levensenergie’.
Anders kijken
Deze groep ouderen wil niets liever dan betrokken worden in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Juist omdat ze continue zoeken naar verrassende oplossingen voor uitdagingen waar zij tegen aan lopen. Juist deze groep heeft een nadrukkelijke mening over user interfaces, over manieren van communiceren en hen betrekken. Dit vraagt anders kijken naar deze groep. Hen niet te zien als ‘afgeschreven ouderen’, maar als een kansrijke doelgroep voor jouw product of dienst. Laat je niet verleiden door aannames bij het nadenken over deze groep.
Ook al heb je nu wellicht een ‘heel tof product’ voor een jongere generatie gebruikers, organiseer eens een focusgroep met deze zeer vitale super agers om jouw toffe product te testen of te proberen. Leer van hen. Optimaliseer jouw product én jouw campagnes om hen te verleiden. Immers: over een paar jaar zijn er ruim 5 miljoen 65-plussers (w.v. een heel grote groep tot die zeer vitale 80-plussers behoren).
Hierover eens sparren? Benieuwd hoe deze interessante doelgroep naar jouw product kijkt? Neem gerust eens contact met ons op en we schuiven graag aan voor een brainstormsessie.