Bij Bureauvijftig kijken we anders naar ouder worden. Een positieve kijk, waar we vooral kansen en mogelijkheden zien. Toch kunnen we niet ontkennen dat de retail, net als de reis- en vrijetijdsbranche, de afgelopen twee jaar wel hele harde klappen heeft gehad. Echter: je moet ook weer door. Weer naar de toekomst kijken. Daar helpen we graag bij, dus delen we de vier belangrijkste inzichten rondom winkelen uit verschillende onderzoeken in ons Nationale 50Plus Panel. Hoe kun jij vanuit jouw winkel(keten) profiteren van de zeven miljoen consumenten die inmiddels weer lekker kunnen winkelen?
Inzicht 1: digitaal én fysiek gaan heel goed samen
Pre-COVID-19 was een deel van de ouderen wat huiverig om nieuwe technologie te omarmen. Simpelweg omdat het niet noodzakelijk was om dingen online of via een app te doen. Uit onderzoek in ons Nationale 50Plus Panel weten we dat sinds de coronapandemie het aantal mensen dat online shopt en apps en platforms gebruikt, enorm is gestegen. Online eten bestellen, click-and-collect bij de lokale retailer of gewoon online winkelen en het thuis laten bezorgen. De oudere in Nederland wordt tegenwoordig omni-channel bediend: waarbij retailers via meerdere kanalen tegelijk interacteren met hun doelgroep.
Inzicht 2: Meer aandacht voor ‘gezonde’ levensstijl
De afgelopen jaren is het thema gezondheid op in ieder geval twee manieren belangrijker geworden. Allereerst is er meer aandacht voor een gezonde leefstijl. Zo neemt de behoefte aan gezonder en bewuster eten toe, maar willen we ook meer bewegen. De beweegnorm wordt nog niet behaald door alle 65-plussers: 40% bewoog volgens de laatste cijfers minstens 2,5 uur per week matig intensief. Maar men wíl in ieder geval werken aan een fit lijf. Ten tweede zien we dat, dankzij de vraag naar betere, gezonde voeding, steeds meer bedrijven bewuster inkopen en produceren. Waarbij betere ethische afwegingen worden gemaakt. De bewuste keuze van consumenten voor duurzaamheid, dringt door tot het inkoopbeleid van retailers.
Inzicht 3: Persoonlijk contact blijft essentieel
Uit onderzoek blijkt dat 50-plussers écht contact met een medewerker in een winkel nog steeds essentieel vinden. Iemand die tijd en aandacht heeft om vragen te beantwoorden en advies te geven. Waar dit vóór 2020 nog in ‘real life’ moest zijn, kan dit nu ook via een videogesprek of videochat. Als het maar een echt persoon is. Iemand van vlees en bloed, want ook al worden chatbots meer geaccepteerd, “die snappen mij toch nooit helemaal”.
Inzicht 4: Juist de lokale retailer werd gemist
Onze ‘corona-onderzoeken’ wezen uit dat 50-plussers zich beperkt zorgen maakten om hun eigen gezondheid. Ze waren vooral bezig met het feit of de kleinkinderen wel naar school konden, de kinderen naar hun werk en met stip op drie: of lokale ondernemers deze moeilijk periode wel zouden overleven. Daarom is dit hét moment om als lokale ondernemer jouw positie te claimen en de 50-plus klant nog beter te bedienen. Om met jouw vakmanschap, unieke assortiment en specialisme het verschil te maken. Met name babyboomer consumenten kunnen dit enorm waarderen. Zij zijn bereid zich aan jouw lokale onderneming te binden en in het beste geval hun ervaringen met hun netwerk te delen.
Hoe je als retailer de babyboomers, maar ook andere oudere generaties aan je bindt? Daar denken we graag over mee, maak een afspraak met ons en bekijk hier alvast met welke doelgroepexperts je straks om (de digitale) tafel gaat.