fbpx

Betere ouderenzorg hoog op de agenda

Het blijft natuurlijk allemaal nog wat vaag, de plannen van het nieuwe kabinet. Immers: betere ouderenzorg willen we allemaal. Toch is de vraag: hoe ziet dat er dan uit? Wat moet beter? En is het inderdaad wel zo dat we daar méér mensen bij nodig hebben? Met inmiddels ruim 15 jaar rondlopen in de ouderenzorg hebben we best een visie, een mening, een perspectief. En dan wel eentje door de ogen van de doelgroep. Uiteraard. Laat ik er een paar met je delen. Gewoon om te prikkelen. 

Niemand wil zorg: we willen het namelijk zelf doen

Dit is een open deur. Zeker. Niemand wil zorg en ondersteuning in zijn leven. We willen ons leven blijven leven zoals we dat altijd deden. Dat betekent dat we onze dromen en plannen soms een beetje bij moeten stellen. Aan moeten passen. Misschien wat vaker hulp moeten vragen. Ook al is vraagverlegenheid misschien wel een van de grootste uitdagingen om aan te pakken. We willen professionele zorg als het maar even kan tot een minimum beperken. De ondersteuning die we nodig hebben, willen we liever oplossen met familie, vrienden of buren. Waarom wil de zorg dan toch zo graag ‘alles overnemen’ als ze eenmaal achter de voordeur zijn? Betere ouderenzorg is volgens ons dus zeker niet meer zorg

Kleine sidenote hierbij: natuurlijk realiseer ik me dat we dan als samenleving nog een hoop te doen hebben als het aankomt op vraag- én daadverlegenheid. Zullen we dat samen leren? Hoe vragen we om hulp en hoe bieden we hulp aan? 

Technologie een struikelblok? Maar we gebruiken het toch al?!

“Mijn smartphone heb ik altijd en overal bij me. Met mijn smartwatch houd ik mijn stappen én hart in de gaten. In het weekend lees ik de krant op mijn tablet, uiteraard wel pas nadat ik klaar ben met internetbankieren.” De nieuwe generatie ouderen heeft technologie in huis en maakt er actief gebruik van. Waarom zou technologie dan eigenlijk een struikelblok zijn? Tijd om deze mythe te doorbreken. Laten we het kind bij naam noemen: de adoptie van innovatie stokt bij de zorgmedewerker. Wat zijn hun bezwaren en barrières? Die moeten we zien op te lossen. En die kúnnen we oplossen! Betere ouderenzorg betekent dus niet meer mensen, maar slimmere dingen doen. 

Benieuwd naar de onderbouwing met cijfers? In ons Thuis Oud Worden Onderzoek bevroegen we 50-plussers onder meer over technologie. 

Het nieuwe bejaardenhuis is er al: de wijk

We willen ouder worden in onze eigen wijk of buurt. “Daar ken ik de bakker, de fysiotherapeut en alles wat ik verder nodig heb, is dichtbij. Ik kan mijn buurman even vragen om te helpen met een klein klusje. De slager weet dat mijn man af en toe wat dwaalt en is hier alert op. Dat geeft een rustig gevoel.” Laten we plannen maken en inhoud geven zodat  samenleven in de wijk ‘toekomstproof’ wordt. Bijvoorbeeld door ouderenzorg te verbinden met lokale (MKB) ondernemers. Betere ouderenzorg is dus zeker niet altijd een taak voor de ouderenzorgorganisatie. Het is óók van de wijk.

Anders kijken zit in ons DNA

Betere zorg vraagt om anders kijken. Het neerzetten van een helder en ander perspectief voor de toekomst. Of dit nu komend jaar is. Of dat je graag een inspirerende (realistische) droom wilt neerzetten voor 2035. We zijn graag je partner in dit proces. Sterker nog: we hebben een concreet aanbod voor je. Een tweedaagse. De diepte in. Samen. Kennismaken met de zorgcliënt van de toekomst. Een andere blik op de eigen organisatie. Vastgoed, mensen, kwaliteit van zorg, naasten betrekken. Allemaal onderwerpen die langskomen. Dat samenbrengen tot een prikkelend beeld. Weten hoe dit eruit ziet? Wat we voor je kunnen doen? Bel me gerust. 

De Grijze Revolutie

Hoe kunnen we anders kijken naar ouder worden? In de podcastreeks. De Grijze Revolutie gaan we in gesprek met bestuurders in zorg, wonen en welzijn. Denkers die anders durven doen. Ze delen hun dagelijkse struggles, mooie vergezichten en inspirerende voorbeelden. Beluister hier de afleveringen op Spotify.

 

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider

Full service: data, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel

Scroll naar boven

Benieuwd wat de nieuwe generatie ouderen typeert?

Scroll naar boven