“Geen mobiel tijdens het eten!” Een zin die je ongetwijfeld wel eens voorbij hebt horen komen. Anno 2022 moge het namelijk geen geheim meer zijn dat Nederlanders graag tijd online doorbrengen. Of het nu is om door een social medium te scrollen, snel nog even een pak eieren te bestellen of een film via een van de vele streamingdiensten te bekijken – het Nederlandse internet staat niet stil. En vijftigplussers hebben daar een groot aandeel in, zo blijkt uit nieuw onderzoek van onze onderzoeksgoeroes in onder andere ons Nationale 50Plus Panel.
MIJ WEL BELLEN
De aanname dat smartphones enkel door de jongere generaties worden gebruikt, schuiven vijftigplussers zeker van tafel. Onder generatie X-ers (1955 – 1970) heeft 88% en onder babyboomers (1940 – 1955) heeft 67% een smartphone op zak.
ALTIJD VERBONDEN
Naast smartphones doen ook andere apparaten met internetverbinding hun intrede. Horloges en mediaspelers, te bedienen middels bluetooth, zijn namelijk niet meer weg te denken. Zo dragen 21% van generatie X en 11% van de babyboomers een smartwatch. Verder is in 29% van de generatie X-huishoudens een mediaspeler te vinden, voor de babyboomers is dit 18%.
KIJKEN, KIJKEN, NIET KOPEN
Waar betaalde streamingdiensten aan het begin van de coronapandemie een vlucht namen, is de populariteit hiervan in 2022 niet verder gestegen. In plaats daarvan is het de livestreaming van televisie die het digitaal overneemt: 61% van generatie X en 42% van de babyboomers geven namelijk aan niet langer vast te willen zitten aan kabels en kastjes.
‘IN WINKELWAGEN LEGGEN’
Met de coronapiek grotendeels achter ons, is ook de algemene online consumptie iets gedaald. Desalniettemin shoppen 15% van generatie X en 11% van de babyboomers nog wekelijks online. In vergelijking met de cijfers uit 2020 blijkt hieruit vooral generatie X blijvend overtuigd te zijn van online winkelen – mits een gemakkelijk bezorgproces, goede bezorgservice en voldoende informatie over de producten aanwezig zijn. En hoewel vijftigplussers het liefst hun computer erbij pakken voor het bestel- en betaalproces, neemt het online shoppen per smartphone voor generatie X (41%) en de babyboomers (22%) langzaam toe.
EVEN SOCIAAL DOEN
Dat ‘liken’, ‘posten’, ‘swipen’ en ‘scrollen’ voor generatie X en de babyboomers geen onbekende woorden zijn, blijkt ook uit de cijfers. Zo bekijken 61% van generatie X en 59% van de babyboomers hun Facebook meerdere keren per dag. De voornaamste redenen voor het gebruik van sociale media zijn om te communiceren met vrienden/familie, reviews te lezen en inspiratie op te doen. Opvallend is hierbij dat zowel generatie X (38%) als de babyboomers (29%) vaak doorklikken op advertenties, maar uiteindelijk niet tot koop overgaan.
VEILIGHEID STAAT VOOROP
Generatie X-ers (51%) en de babyboomers (50%) maken zich beiden zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op het internet en gebruiken dan ook liever hun computer. Tijdens het online shoppen wordt er nauwkeurig gelet op in hoeverre de website beveiligd is en of er een keurmerk aanwezig is. De grootste ergernissen onder vijftigplussers ontstaan bij het scannen van een QR-code en het gebrek aan een adequate klantenservice.
OP DE FEITEN DRUKKEN
Dit onderzoek is representatief voor de Nederlandse 50-plusser op basis van geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Het onderzoek werd uitgevoerd door een aantal van onze onderzoeksgoeroes in onder andere het Nationale 50Plus Panel.
Ook een onderzoek uitvoeren naar een thema relevant voor jouw organisatie? Neem hier alvast een kijkje voor de mogelijkheden of neem direct contact met ons op!