Prangende vraag: Wat is de favoriete activiteit van 50-plussers?

Tijdens onze eindejaarsactie stelden wij ons netwerk in de gelegenheid om hun meest prangende vraag over de 50-plus doelgroep aan ons te stellen. Eén van de vragen die wij kregen is: ‘wat is de favoriete activiteit van 50-plussers?’. In dit blog geven we antwoord op die vraag.

‘Wat is de favoriete activiteit van 50-plussers?’ is brede maar leuke vraag. We weten bijvoorbeeld dat qua bewegen fietsen en wandelen populair zijn. Maar hoe besteden de 50-plussers graag hun vrije tijd en welke activiteiten doen zij regelmatig? We vroegen het de leden van ons Nationale 50-Plus Panel in samenwerking met Ruigrok NetPanel.

Het vaakst: internetten 50-plussers.

Hoe besteedt de 50-plusser zijn vrije tijd? Maar liefst 79 procent geeft aan regelmatig te internetten. Als we naar de leeftijdsgroepen kijken valt op dat dit onder de 75-jarigen en ouder zelfs 81 procent is. Bij de leeftijdsgroep 60-65 zien we een kleine dip.

Andere populaire activiteiten zijn lezen (58%), wandelen (51%), fietsen (48%), winkelen (41%) en tuinieren (40%). Waar bij de meeste activiteiten de verdeling tussen mannen en vrouwen ongeveer gelijk is, zien we bij lezen een aanmerkelijk verschil. Vrouwen geven in 72 procent van de gevallen aan regelmatig te lezen in tegenstelling tot 46 procent van de mannen.

Het liefst: fietsen 50-plussers.

Als we hen echter vragen wat zij het liefst doen komt fietsen als meest populaire activiteit bovendrijven. 15 procent van de respondenten geeft fietsen de voorkeur boven andere activiteiten. Vrouwen fietsen liever dan mannen (17 vs. 13%), lager opgeleide respondenten liever dan hoog opgeleide (16 vs. 9%) en met name bij de leeftijdsgroep 60-65 is fietsen populair (21%).

Activiteiten die ook vaak de voorkeur krijgen zijn internetten (13%), wandelen (10%), lezen (10%) en een hobby (10%). Met name mannen geven vaker de voorkeur aan internetten (17%). Ook zien we de populariteit van internetten als de leeftijd stijgt toenemen, bij de respondenten van 75 jaar en ouder geeft 23 procent aan het liefst te internetten.

Meer weten over de doelgroep vijftigplussers? Lees onze andere blogs!
Aan de slag met de kansrijke oudere doelgroep? Neem contact met ons op!

DEEL.

Share on email
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider in de 50-plusmarkt

Full service: insights, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel en het Vriendenpanel van Bureauvijftig

Scroll naar top Scroll naar top