fbpx

Favoriete activiteit van 50-plussers?

Een van de vragen die wij regelmatig krijgen is: ‘wat is de favoriete activiteit van 50-plussers?’. Een brede maar leuke vraag. We weten dat natuurlijk dat zij graag bewegen: fietsen en wandelen zijn razend populair. Maar hoe besteden de 50-plussers graag hun vrije tijd en welke activiteiten doen zij regelmatig? We vroegen het de leden van ons Nationale 50-Plus Panel.

Het vaakst: internetten 50-plussers.

Hoe besteedt de 50-plusser zijn (vrije) tijd? Maar liefst 79 procent geeft aan regelmatig te internetten. Als we naar de verschillende generaties kijken, valt het op dat onder de Stille Generatie (80-plussers) zelfs 81 procent is. Onder Generatie X-ers (geboren tussen 1955 en 1970) zien we een kleine dip. Online zijn ze dus zeker, dat lezen we ook terug in het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek. Waar we onder meer het social mediagebruik, het gebruik van smart devices en gedrag van ouderen bij online winkelen hebben onderzocht.

Andere populaire activiteiten zijn: lezen (58%), wandelen (51%), fietsen (48%), winkelen (41%) en tuinieren (40%). Waar bij de meeste activiteiten de verdeling tussen mannen en vrouwen ongeveer gelijk is, zien we bij lezen een aanmerkelijk verschil. Vrouwen geven in 72 procent van de gevallen aan regelmatig te lezen in tegenstelling tot 46 procent van de mannen.

Het liefst: fietsen 50-plussers.

Als we hen echter vragen wat zij het liefst doen komt fietsen als meest populaire activiteit uit de bus. Dat zien we ook terug in de populariteitscijfers van wielrennen, steeds meer 50-plussers springen op een racefiets. 15 procent van de 50-plussers geeft de voorkeur aan fietsen boven andere activiteiten. Vrouwen fietsen liever dan mannen (17 vs. 13%), lager opgeleide respondenten liever dan hoog opgeleide (16 vs. 9%) en met name bij de leeftijdsgroep 60-65 is fietsen populair (21%).

Activiteiten die men het liefst doen zijn: internetten (13%), wandelen (10%), lezen (10%) en het uitvoeren van een andere hobby (10%). Met name mannen geven vaker de voorkeur aan internetten (17%). Ook zien we de populariteit van internetten als de leeftijd stijgt toenemen, bij de respondenten van 75 jaar en ouder geeft 23 procent aan het liefst te internetten.

Meer weten over de doelgroep vijftigplussers? Lees onze andere blogs!
Aan de slag met de kansrijke oudere doelgroep? Neem contact met ons op!

DEEL.

vijftigplussers jouw kant op bewegen?

Waarom Bureauvijftig?

Leer je doelgroep kennen als geen ander

Ruim 15 jaar marktleider

Full service: data, strategie en campagnes

Wij kijken anders naar ouder worden

Toegang tot het Nationale 50Plus Panel

Scroll naar boven

Benieuwd wat de nieuwe generatie ouderen typeert?

Scroll naar boven