Als we praten over vergrijzing, dan wordt vaak de nadruk gelegd op de geboortegolf van net na de Tweede Wereldoorlog. De grote groep babyboomers verklaart inderdaad gedeeltelijk vergrijzing. Maar daarnaast worden we massaal ouder. De gemiddelde levensverwachting voor mensen geboren in 1950 was destijds 70 jaar (mannen) en 72 jaar (vrouwen). De levensverwachting van jongens geboren in 2023 is ruim 80 jaar, voor meisjes is dit zelfs 83 jaar. Een dubbele vergrijzing dus, waarbij zich een nieuwe generatie ouderen aandient. De 65-plusser van de toekomst heeft andere wensen, behoeften en verwachtingen. Ook van jouw organisatie. Dat vraagt om een nieuwe aanpak.
In deze blog vertellen we je meer over de 3 generaties waarin je 50-plussers kunt indelen. Wie zijn ze? Wat kenmerk ze? En waar moet jouw merk rekening mee houden?
De Stille of Vooroorlogse generatie (geboren voor 1940)
Mensen uit de stille generatie waren kind of tiener ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij groeiden op met wederopbouw, in een tijd van verzuiling en een sterk gevoel van collectiviteit. Hun mening en gedrag werden gevormd door de normen en waarden die zij vanuit huis meekregen. Hun eerste levensjaren waren financieel onzeker en spannend, later was er relatieve rijkdom en harmonie. Er waren toentertijd veel kansen om hogerop te komen.
Stille Generatie van nu
De 80-plusser van dit moment wordt nog af en toe oneerbiedig neergezet als ‘bejaarde’ – een absolute no go. Ze leven nog steeds bescheiden, zuinig en zorgen altijd voor een appeltje voor de dorst. Ze houden zich aan de regels en zijn relatief weinig mondig. Ervaren bijvoorbeeld ook weerstand tegen het aangaan van leningen op hoge leeftijd. Deze doelgroep bereiken en bewegen tot actie is een uitdaging. Maar als jouw merk of organisatie hun harten heeft veroverd, vormen zij een enorm trouwe achterban. Als je ze met jouw diensten en services kunt ontzorgen en zij op jou kunnen rekenen, zit je goed!
De Babyboomer (geboren tussen 1940 en 1955)
Hoewel de babyboomer de oorlog niet heeft meegemaakt, hebben ze de effecten ervan tijdens hun tienerjaren ervaren. Ze groeiden op in de gouden jaren van de wederopbouw. Hun leven kenmerkt zich door stijgende welvaart en bijna onbegrensde mogelijkheden. Ze experimenteerden erop los, kregen de vrijheid die hun ouders niet hadden: samenwonen voordat je in het huwelijksbootje stapte en daarna blijven werken. De babyboomer baande wat dat betreft het pad voor de volgende generaties.
De Babyboomer van nu
De 69- tot 84-jarige van vandaag is gedreven, idealistisch en zelfbewust. Zij kenmerken zich als ouderen door hun zeer actieve levensstijl, eigen koers die zij blijven varen en hoge vitaliteit. Ze hebben gemiddeld genomen het geld, de tijd en de energie om tot op hoge leeftijd zelfstandig en actief te kunnen leven. Of dat betekent dat deze doelgroep zich gemakkelijk laat strikken? Zeker niet. Deze generatie kenmerkt zich als de nieuwe generatie ouderen: een met hogere eisen en verwachtingen, die autoriteit in mindere mate tolereert en haar stem zal laten horen. Dus, de oudere van tegenwoordig achter de geraniums? Absoluut niet: ze willen zo lang mogelijk leven, genieten en ontdekken!
De Generatie X (geboren tussen 1955 en 1970)
De generatie X wordt ook wel de ‘verloren generatie’ of generatie nix genoemd. Zij werden nog iets vrijer gelaten door hun ouders. Maar na de jubeljaren van de Babyboomers, konden zij naar eigen zeggen ‘de rekening betalen.’ Toen zij in de jaren ‘80 op de arbeidsmarkt kwamen, was er hoge werkloosheid. In latere fasen van het leven visten zij telkens achter het net. Door de kredietcrisis heeft deze groep het zwaar te verduren gehad.
De Generatie X van nu
De mentaliteit van 54- tot 68-jarigen van vandaag is vergelijkbaar met die van de babyboomer en sleepte hen door de moeilijke jaren heen. Ze hechten veel waarde aan onafhankelijkheid, kunnen zich snel aanpassen en zijn creatief in het vinden van oplossingen. Dit heeft mede te maken met uitdagingen op het gebied van opleiding en werk waarmee ze te maken kregen. Over het algemeen is deze generatie hoger opgeleid en hebben zij nog vruchtbare jaren tot hun pensioen tegoed.
Hoe speelt jouw organisatie in op vergrijzing en oudere generaties?
Bij Bureauvijftig luidt ons pleidooi al jaren om niet te segmenteren op leeftijd.
Huh? Ja, dat klinkt vreemd na deze longread waarin we generaties beschrijven aan de hand van leeftijd. Maar wanneer je de 50-plusser écht wil bereiken, speel dan in op hun levensfase en belangrijke mijlpalen. Pensionering, grootouder worden, voor het eerst fysieke ongemakken ervaren, vrijwilligerswerk gaan doen, eindelijk die droomreis maken. Dit zijn de momenten waarop jouw organisatie kan inspelen. Weten hoe precies?
We helpen je graag verder met onderzoek, strategie en contentcreatie om jouw doelgroep te bereiken. Neem vandaag nog contact met ons op.
Benieuwd naar welke organisaties jou voorgingen? Bekijk onze cases.